Suikervrije mango-passievruchtenkaastaart

 

We zijn nu 1 week ver, 1 week suikervrij.  Ik ga naar de colruyt met mijn lijstje van 122 synoniemen en afgeleiden van suiker en lees elk etiket voor ik het in mijn kar leg.  Het vraagt een inspanning, ja, maar om eerlijk te zijn had ik gedacht dat het zwaarder zou zijn.  Al is het soms toch héél confronterend!  Ja, zelfs bakboter, smeerboter en groentebouillon bevatten suiker…  Maar als je alles vers maakt, valt het best wel mee met die suikers.

Verjaren in de vasten…  Ik heb het al vaak meegemaakt.  Dit jaar had ik geluk, ik verjaarde er net voor!  Gelukkig maar, want ik wou mijn gasten trakteren op een taartenbuffet (waarvan jullie alle recepten nog zullen krijgen of al gekregen hebben).  Maar ook al mocht er nog suiker gegeten worden, ik kon het niet laten om toch al even te experimenteren met een suikervrije taart.

Wie een zoete kaastaart verwacht, zal toch even moeten wennen, maar lekker is het zeker en vast!

fullsizeoutput_4682

 

Ingrediënten

Bodem

  • 120 g zachte dadels
  • 120 g gemengde noten
  • 70 g havermout
  • 45 g kokosolie
  • 1,5 tl koek & kaneelkruiden

Plattekaascrème

  • 500 g mango (vers of diepvries)
  • Scheutje water
  • 500 g plattekaas
  • 250 g room
  • scheutje citroensap
  • 15 g blaadjes gelatine

Passievruchtencoulis

  • 5 passievruchten
  • 6 g blaadjes gelatine
  • 40 g water

Afwerking

  • 1 passievrucht
  • enkele blokjes mango
  • 2 el kokosrasp

 

Bereidingswijze

Bodem

  1. Maal de noten, dadels, havermout, koekkruiden en de gesmolten kokosolie in een keukenmachine of blender.
  2. Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier en doe er de ring rond.  Het papier zal zich mooi opspannen over de bodem als je de ring sluit.
  3. Vul de bakvorm met het mengsel en druk goed aan.
  4. Zet de vorm in de koelkast terwijl je de volgende stap voorbereid.

Plattekaascrème

  1. Laat de gelatine weken in koud water.  Snij de mango in blokjes en verwarm het met eens scheutje water tot het puree wordt.  (Hou het goed in de gaten want het kan snel aanbranden.)  Je kan de puree mixen of stukjes in laten, dat is naar eigen smaak.
  2. Klop de slagroom op en schep de plattekaas erdoor. Voeg een scheutje citroensap toe.
  3. Warm de mangopuree eventueel weer een beetje op maar laat hem zeker niet koken.  Gelatine doet zijn werk niet als het in een te hete massa wordt opgelost.
  4. Knijp de gelatine uit en los ze op in de mangopuree. Roer door de plattekaascrème.
    Stort de plattekaas op de opgesteven bodem en laat ten minste 2 uur opstijven in de koelkast.

Passievruchtencoulis

  1. Week de gelatine in koud water.
  2. Haal de pulp uit de passievruchten en breng samen met het water aan de kook.
  3. Mix de coulis en zeef eventueel (of een deel) om wat minder pitjes te hebben.
  4. Los de gelatine op in de coulis en giet vervolgens over de plattekaascrème.
  5. Laat ook dit weer opstijven in de koelkast.

Afwerking

  1. Werk af met enkele blokjes mango, sneetjes passievrucht en wat (geroosterde) kokosrasp.

 

Tips

Uiteraard kan je deze taart ook met ander fruit maken.  Doordat in deze taart geen suiker zit kies je best voor zoet fruit.

Als je fruit aan de kook brengt wordt het zoeter doordat er meer suikers vrij komen.

Een gedachte over “Suikervrije mango-passievruchtenkaastaart

Plaats een reactie