Yoghurtwafeltjes

fullsizeoutput_45aeDe cake die bij ons thuis en in het atelier het meest succes heeft is de yoghurtcake.  Maar omdat cake maar ‘gewoon’ cake is en er voor de verjaardag al zo vaak met cake getrakteerd wordt, was ik op zoek naar een leuk alternatief. Het beslag voor de yoghurtcake leent zich geweldig om er wafeltjes van te bakken.  En net zoals de cake zijn ze bij groot en klein een schot in de roos!

Nu weet je onmiddellijk wat je kind kan meenemen naar school voor de verjaardag of wat je op het kinderfeestje in de vakantie kan maken.

 

Ingrediënten

Van deze hoeveelheid maak je ongeveer 30 kleine wafeltjes.

  • 140 g neutrale olie (+ wat extra om je wafelijzer in te vetten)
  • 150 g kristalsuiker (kokosbloesem- of palmsuiker is een gezonder alternatief)
  • 4 eieren
  • 250 g yoghurt
  • 250 g zelfrijzende bloem

Bereidingswijze

  1. Roer de olie en de suiker door elkaar.
  2. Klop de eieren los en voeg ze toe.
  3. Meng de yoghurt door de massa en spatel er de gezeefde bloem door.
  4. Zorg dat je ijzer goed ingevet en goed warm is.  Leg daarna 4 eetlepels beslag in het ijzer en bak de wafeltjes in een paar minuten goudbruin.  De baktijd is afhankelijk van het ijzer.  Kijk eventueel na 2 minuutjes eens voorzichtig naar de kleur.

Smakelijk!

Tip

Ik probeerde de wafeltjes ook uit met palmsuiker.  Palmsuiker (of kokosbloesemsuiker) heeft een veel lagere glycemische index dan kristalsuiker en is bij gevolg stukken gezonder.  Je smaakt het verschil zo goed als niet, alleen de kleur is een klein beetje bruiner.  Dit maakt van dit wafeltje een iets gezonder tussendoortje!

Bron
Geïnspireerd op een recept van Imperial zelfrijzende bakmeel.

6 gedachtes over “Yoghurtwafeltjes

  1. Ik heb al veel van jouw receptjes uitgeprobeerd maar deze wafeltjes zijn echt super lekker! Ik heb ze samen met mijn zoontje deze namiddag gemaakt, ik heb er wel nog rozijntjes bij gedaan. Heerlijk!!!

    1. Je kan van dit recept ook perfect yoghurtcake maken! De yoghurtcake is heel lekker en veel lichter dan een gewone quatre-quart. Ik gebruik meestal gewoon de yoghurt die ik in huis heb en dat is meestal magere. Maar het kan zeker ook met volle yoghurt. Veel succes er mee!

Plaats een reactie