Volta – Gent 30/11/2013

Wat een leuke verjaardagscadeaus heb ik dit jaar toch gekregen!  Mijn fantastische vrouw nam me al mee naar Brugge (klik hier voor het verslag), mijn vader deed me het Pure C kookboek cadeau, met mijn moeke naar een prachtig concert in de Bijloke van mijn oudleraar percussie Frank Nuyts, toffe literatuur en andere boekjes van mijn zus en schoonfamilie, …

En dan nog vond men het niet genoeg.  Een goeie vriend van mij had begrepen -niet dat ik expliciete wenken gaf- dat hij me een enorm plezier kon doen met een bezoekje aan Volta dat onlangs een 14/20 kreeg van GaultMilliau.  En gisteren lunchten we samen in deze prachtlocatie in Gent.  Ons verdict: Culinaire hoogspanning!

IMG_3359Andere foodbloggers gingen me al voor en zorgden voor de perfecte randinformatie.  Dus waarom het warm water uitvinden?  U leest meer over de chef en de lokatie op de blogs van Be-Gusto en Avocado van de Duivel .  Ik onderschrijf hun enthousiasme volledig.  Prachtig omgebouwde elektriciteitscentrale met oog voor het authentieke en toch licht en ruim.

Dat we zicht kregen op een open keuken getuigt van lef.  Niks te verbergen, u krijgt kwaliteit!  Ik kon werkelijk alles bewonderen: het dresseren van de borden, het labellen van de overschotjes, de grondige schrobbeurt na de service, het opstarten van een nieuwe mis-en-place, de perfect geoliede vijfmansmachine in de keuken (telde ik daar plots een zesde chef?), apparatuur waar een hobbykok maar van kan dromen (green egg, thermomix, roner, salamanders, …).  Zo indrukwekkend dat ik me af en toe moest excuseren bij mijn tafelgenoot omdat ik meermaals tijdens het gesprek afgeleid was.  Voor alle duidelijkheid: de inhoud van ons gesprek was erg boeiend, maar gelukkig kon ik rekenen op veel begrip.

We gingen voor een aperitief, de tweegangenlunch en konden een dessert niet weerstaan.

Aperitief en hapjes

Cocktail met Calvados: pittig, ondersteund met een citrusaroma
IMG_3356

Consommé van champignons: perfect voor een champignonlover als mezelf.
Krokantje (dorito) met waterkers, ajuin en mimolettekaas.

IMG_3354

Voorgerecht

Butternut, groene kruiden, gerookte paling.
Een smaakvolle, frisse combinatie en prachtige compositie.

IMG_3360

Hoofdgerecht

Varkensrug, rode biet, spruitjes.

Daarmee overtuig je veel mensen om toch spruitjes te eten (niet dat ik te overtuigen was).  Ik ben nog steeds bezig met het zoete bij de crème van biet: zou het Porto geweest zijn?  Mals, rood stukje varkensvlees in een perfect huwelijk van aardse smaken.  Wellicht zouden sommigen mensen het liever wat meer doorbakken hebben, maar voor iemand die rauw gehakt op z’n boterham smeert: top!  (Bij mijn tafelgenoot bleek het stukje meer doorbakken)

IMG_3364

Dessert

Granny Smith (3 wijzen), gezouten karamel, calvados, yoghurt.

Wij vonden dit het beste gerecht van de middag.  Een overheerlijk spel van koud, krokant, zout, zoet, zuur, …  Fantastische match van smaken!
Voor een belachelijk lage prijs van 7 euro (een coupe aardbeien kost wellicht meer)!

IMG_3367

We eindigden met nog enkele versnaperingen bij de thee.
Amandelcake – macaron met chocolade en passievrucht – brownie met gel van calvados.

IMG_3371

Omdat wij sfeer en bediening even belangrijk vinden, willen we de mensen in de zaal ook feliciteren met hun werk.  Ondanks hun onderbezetting vonden wij onszelf vlekkeloos bediend: non-chalant en toch professioneel – zoals we het graag hebben.  Van kindvriendelijk tot grondig in uitleg bij de wijnen.

Met oog voor detail: bij een tafel van vier vertrekt uit de keuken het hoofdgerecht.  Er vertrekt per toeval 1 jongedame naar het toilet (wat een moment om te vertrekken 😉 ) en alle borden worden terug naar de keuken gebracht om warm te houden, zodat alle tafelgenoten tegelijk samen kunnen genieten.

Wij gaan zeker terug!  Onder meer omdat we:

  • de bar niet eens gezien hebben (foei!),
  • ons afvragen of de keuken de uitdaging aan kan van mijn vegetarische eega,
  • ons nog steeds afvragen wat het zoete ingrediënt was bij de rode biet,
  • ons ook afvragen of de porties bij de lunch groter zijn en dus ’s avonds er een bewuste balancering is in het dinermenu,
  • gewoon graag eten en willen zien wat de chef nog meer in petto heeft.

———————————

Volta Gent

Nieuwe Wandeling 2b
9000 Gent
09 32 40 500

info[at]voltagent.be

Plaats een reactie