Kleurenblindheid

Het valt me op dat mensen
online of in live gesprek
(te) vaak herleid worden tot
1 kleur.

Op basis van 1 foto,
1 uitspraak of 1 actie
wordt geoordeeld over een persoon.
Zwart of wit,
slecht of goed,
zonder enige nuance.

Wat men vergeet,
is dat elke mens sowieso een prachtig palet aan kleuren bezit,
waarvan je slechts op dat ene moment
een klein fragmentje kan zien.

Achter elke prachtige ‘ik leid een perfect leven’ Instagram-account,
achter elke straffe mening,
achter elke domme stoot of uitspraak,
achter alles zit een kwetsbare reiziger in vele lagen van gekleurde truien,
met rugzakken vol verleden,
zoekend naar het juiste pad
om gelukkig in het leven te staan.

Iemand herleiden tot die ene kleur,
tot die ene foto, uitspraak of actie
verhindert je die persoon echt te ontmoeten in al zijn of haar kleuren.
Een gemiste kans!

In zijn kinderlijke eenvoud leerde Tuur (4,5 jaar) ons in deze vakantie een lesje.
“Ik vind die pasta echt niet lekker!” reageert hij fors bij een maaltijd.
Onze batterij aan strategieën om hem toch te overtuigen te eten werd in gereedheid gebracht.  Maar met fonkelende ogen veegde hij ze van tafel: “Ik vind het heerlijk!”.
Onze reactie stimuleerde hem blijkbaar om in de dagen daarna verder te experimenten met: ‘ik vind het niet leuk’ -> ‘ik vind het superleuk’ of ‘ik vind dit niet mooi’ -> ‘ik vind dit beirechique”.

Hoewel ik er ongelooflijk probeer op te letten
om in ontmoetingen de kleuren achter de persoon te ontdekken
of op z’n minst te vertrouwen dat die er zijn,
blijf ik uitgedaagd worden om
personen achter vreselijke Facebookberichten niet te herleiden tot die ene zwarte kleur,
‘roddelaars’ en ‘pestkoppen’ in mooi gekleurde truien te zien of
de ‘meest irritante kinderen’ als potentieel fantastische wezens te zien.
Ik probeer me voor te houden dat ik enkel dat ene kleine, éénkleurige fragment van de persoon zie
en dat er achter die donkere wolk veel moois te zien valt.

Een uitnodiging om wat minder kleurenblind te zijn.
En voor mensen die wat meer kleur in hun leven willen:
het is er al … je moet alleen (verder) durven kijken.

(Foto:  Tuur en ik liggen alvast in pyjama op een vroege ochtend op de loer voor kleurrijke mensen.  Hier vogels: uitvliegende jonge boerenzwaluwen)

 

 

5 gedachtes over “Kleurenblindheid

Geef een reactie

