Chocolate chip cookies

Ik vind het heerlijk om net voor het bezoek aankomt een lading koekjes de oven in te schuiven en het huis te vullen met de heerlijke geur van vers gebak!  Ook in het atelier schuiven we de klanten op besteldagen regelmatig vers gebak onder hun neus 😉  En niks is makkelijker dan koekjes uit de diepvries halen en à la minute te bakken.

Je kan deze koekjes namelijk invriezen.  Ik maak af en toe, als ik eens genoeg tijd heb, een grotere lading beslag en maak hiervan kleine hoopjes die ik op een bakpapier invries.  Eens ze bevroren zijn doe ik ze allemaal samen in een potje of zakje en dan kan ik ze uithalen als ik ze nodig heb.  Het enige wat dan nog moet gebeuren is ze op een ovenplaat leggen en afbakken.  En uiteraard het opsmikkelen, want ik ken voorlopig niemand die geen fan is van deze chocolate chip cookies.

fullsizeoutput_4c2e

Ingrediënten

Van dit recept maak je ongeveer 30 koeken.

  • 400 g chocolade (meestal fondant, maar je kan bv ook een mengeling kiezen)
  • 30 g geschaafde amandelen
  • 90 g pecannoten in stukjes
  • 90 g havermout of havervlokken
  • 1 snuifje zout
  • 240 g malse boter
  • 200 g patisseriebloem
  • enkele druppels amandelextract
  • 1 vanillestokje
  • 2 eieren
  • 100 g rietsuiker
  • 1 kl bakpoeder

 

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 185 graden. Weeg alles af.
  2. Breek de chocolade in kleine stukjes of gebruik chocoladedruppels in zijn geheel.
  3. Doe de boter in stukjes en meng met alle andere ingrediënten tot een homogene massa.
  4. Neem een bakplaat en bedek deze met bakpapier.
  5. Leg hoopjes beslag op het bakpapier en duw ze lichtjes plat met de bolle kant van een lepel.  Het is aan te raden om de lepel af en toe in water onder te dompelen (ongeveer om de 2-3 koekjes) zodat het deeg niet aan de lepel blijft kleven.  Zorg dat ze allemaal ongeveer even dik zijn.
  6. Bak de koekjes in ongeveer 15 min.  De gaartijd is afhankelijk van oven tot oven, maar ook van de dikte en de grootte van de koekjes.  Hou dit bij de eerste keer dus zeker in het oog.
  7. Laat de koekjes afkoelen en smakelijk!

 

Bron

Het originele recept is van Sophie Dumont maar ik veranderde een paar kleine dingen.

2 gedachtes over “Chocolate chip cookies

Geef een reactie

