Frambozen-ijstaart

Wie van jullie heeft tijdens het voorbije warme weekend een ijsje gegeten?  Ik denk dat ik niet verkeerd ben als ik zeg dat iedereen heel gelukkig was met de uitvinding van de diepvries.  Want op warme dagen kan je best wel wat afkoeling gebruiken en dan is er niets beter dan een lekker ijsje!  Dat zullen onze kindjes met plezier bevestigen 😉

Toen ik vrijdag een playdate had met een aantal vriendinnen van de hogeschool en alle 9 onze kindjes, wist ik al heel snel wat ik wilde maken.  Deze ijstaart is perfect om jong en oud te plezieren met een frisse hap.  Een extra pluspunt is zeker dat je er heel weinig werk aan hebt.  Wij deden in de voormiddag onze wekelijkse familieuitstap naar de Colruyt en pas na het middageten kon ik aan de taart beginnen.  Na een half uurtje zat de ijstaart in de diepvries en had ik nog ruim de tijd om het zwembadje op te blazen en de tuin playdate-proof te maken.

Een ideaal dessert dus om voor je bezoek te maken op een volgende hete dag!

fullsizeoutput_4c96

Ingrediënten

Van deze hoeveelheid maak je een taart voor 8-12 personen.

  • 320 g speculaaskoekjes
  • 40 g amandelpoeder
  • 130 g boter
  • 350 g frambozen (vers of diepvries)
  • 500 g mascarpone
  • 1000 g vanille-ijs
  • assortiment bessen om af te werken

 

Bereiding

  1. Bekleed een springvorm met bakpapier op de bodem.  Ik leg het vel papier eerst op de bodem en span er daarna de ring rond.  Op die manier staat het papier mooi gespannen.
  2. Smelt de boter.
  3. Maal de speculaasjes fijn in de blender en meng met het amandelpoeder en de gesmolten boter.
  4. Verdeel het mengsel over de bodem en druk het lichtjes aan.
  5. Zet de bodem even in de diepvries terwijl je de vulling bereidt.
  6. Als je met diepvriesframboosjes werkt kan je ze beter eventjes laten ontdooien zodat je ze beter kan mixen door de rest van de vulling.
  7. De de frambozen met de mascarpone in de keukenrobot of blender en mix tot een glad mengsel.
  8. Voeg hierbij het vanille-ijs in verschillende keren toe.  Werk zo snel mogelijk zodat het niet te vloeibaar wordt.
  9. Stort de vulling op de speculaasbodem en zet de taart terug in de vriezer voor 1-2 uur.
  10. Decoreer de taart met een heel assortiment aan rode bessen en bestrooi eventueel met een beetje bloemsuiker.

 

Tip

Aan de rand kan je eventueel plastic folie doen zodat je deze ook makkelijk los krijgt zonder de taart te beschadigen.  Dit kan met gewone plastic folie of een rolletje speciaal voor de rand van bv. bavarois.  Ik kocht de mijne op de leukste taartenschop maar in een andere bakwinkel of bij Aveve kan je deze misschien ook wel vinden.

 

Bron

Ik inspireerde deze taart op een ijstaartje van Donna Hay.

 

2 gedachtes over “Frambozen-ijstaart

Geef een reactie

