Suikervrije truffels

Ik vind kookboeken fantastisch!  We hebben thuis een hele lading in de boekenkast staan, in alle maten, vormen, en vormgevingen.  Ik vind het steeds verleidelijk om er nòg meer aan te schaffen, maar ik probeer mezelf toch regelmatig terug te roepen.  Want eerlijk, pinterest zoekt makkelijker en is veel uitgebreider dan het doorbladeren van alle kookboeken.

En toch, toen Bart voor zijn verjaardag een kookboek van de Australische kok Donna Hay cadeau kreeg, was ik er heel blij mee! 🙂  Ik hou enorm van de recepten van Donna Hay.  Zowel haar hartige als haar zoete gerechten zien er steeds overheerlijk uit, zijn vrij makkelijk te maken en zijn helemaal mijn ding qua smaak!  Maar ook dit boek bleef mooi als decoratie in de kast staan.

Tot een paar weken geleden…

Ik vond aan tafel zitten neuzen op pinterest toch net iets anders aanvoelen dan gezellig zitten bladeren in een kookboek.  En toen stuitte ik op een aantal heerlijke suikervrije recepten!  Perfect dus!  Tien minuten later was ik het eerste recept al aan het uitproberen, en het was wérkelijk een schot in de roos!

Deze truffels zijn heerlijk, je mist helemaal geen suiker of echte chocolade, en zelfs mensen die geen dadels lusten vinden ze fantastisch!  Misschien omdat je het helemaal niet smaakt, dus als je het niet weet zal je het nooit proeven.  Met het jasje kan je heerlijk variëren waardoor je ze nog origineler maakt en het echte smaakbommetjes zijn.

En om het helemaal een topgerecht te maken zijn ze ook nog eens gluten- en lactose vrij!

Vanaf nu krijgt iedereen waarbij we op bezoek gaan, suikervrije dadels als bedanking 😉

fullsizeoutput_493a

Ingrediënten

Van deze hoeveelheid maak je ongeveer 20 truffels

  • truffel mengsel
  • 80 g amandelen
  • 25 dadels
  • 25 g cacao
  • 25 g gesmolten kokosolie

Afwerking

  • ingrediënten voor het jasje (hier: kokos, cacao, cacao nibs, gehakte pistachenoten, gehakte zoute pindanoten en gevriesdroogde framboosjes)

 

Bereidingswijze

  1. Laat de amandel weken in lauw water zodat ze iets zachter zijn om fijn te malen.
  2. Mix alle ingrediënten voor het truffel mengsel in de keukenrobot.
  3. Rol ongeveer 20 bolletjes van zo’n 1,5 – 2 cm doorsnede.
  4. Rol daarna de bolletjes in het jasje.  Als je nootjes gebruikt zijn de stukjes iets grover.  Dit geeft een heel lekkere textuur aan de truffels, maar je moet dit wel iets meer aandrukken.  Cacaopoeder en kokos blijven er beter aan kleven.
  5. Laat de truffels wat opstijven in de koelkast.

 

Tips

  • Gebruik een goeie keukenrobot.  De dadels zijn heel plakkerig en dus niet evident om te mixen.  Als je geen sterke keukenrobot hebt mix je ze best in kleine beetjes.
  • Je kan de truffels 2-3 weken bewaren in de koelkast, maar zo lang kan je ze niet laten liggen, geloof mij 😉

Bron

Met dit basisrecept van Donna Hay kan je heerlijk variëren met de afwerking.

Geef een reactie

