Energierepen

Ik hou van een uitdaging. En als ik het in mijn hoofd haal dan kan ik daar héél moeilijk van afwijken.  Noem het gerust koppig, ik noem het liever volharden 😉
De vasten is voor mij een perfect moment om zo’n uitdaging aan te gaan.  Niet zo zeer om de godsdienstige reden maar wel omdat het een periode is die vast ligt.  Ik weet precies welke dag ik start en welke dag ik ook weer kan afsluiten.  En de enige reden om van die dagen en de uitdaging af te wijken is omdat mijn verjaardag soms in de vastenperiode valt.

De eerste keer dat ik een echte vasten-uitdaging aanging was 17 jaar geleden.  Ik was net 13 en besloot in de vasten geen vlees meer te eten, de 40 dagen zonder vlees avant-la-lettre om het zo te noemen.  Die 40 dagen zijn intussen 17 jaar geworden, van volharding gesproken 🙂

Dit jaar ga ik een nieuwe uitdaging aan, ééntje waarvan jullie ook de gevolgen zullen merken: 40 dagen zonder toegevoegde suikers, niet alleen in gebak, maar ook in hartige gerechten.  Het wordt wennen, het wordt een zoektocht (veel ingrediënten lezen in de winkel) maar ik hou van de uitdaging, en ik ben vooral ook héél benieuwd naar hoe mijn lichaam hierop zal reageren.

Om toch niet van dag 1 energieloos te zijn, vond ik deze ongelooflijk lekkere energierepen.   Dit wordt de komende 40 dagen mijn perfecte tussendoortje!

Wie gaat mee de uitdaging aan?

fullsizeoutput_45b9Ingrediënten

Van deze hoeveelheid maak je zo’n 10-12 repen

  • 2 rijpe bananen
  • 120 gram havermout
  • 1 tl kaneel
  • 50 gram gedroogde veenbessen of andere gedroogde vruchten
  • 50 gram ongezouten noten, gehakt

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
  2. Plet de bananen met een vork zo fijn mogelijk.
  3. Voeg de havermout toe en meng goed door elkaar.
  4. Voeg de kaneel, gedroogde vruchten en gehakte noten toe en kneed het geheel goed door elkaar.
  5. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  6. Druk het deeg plat (ongeveer 1 cm dik) in een grote rechthoekige koek.  Je kan eventueel ook ook balletjes rollen en een beetje plat duwen voor individuele koekjes.
  7. Bak de koek in 20 min af en laat hem daarna volledig afkoelen.
  8. Snij energierepen van zo’n 3 op 6 cm.

Smakelijk!

Bron

Gebaseerd op het recept van Laura’s Bakery.

Geef een reactie

