Jongleren

Niet dat ik weet hoe het echt is om te jongleren met 10 ballen,
echt balvaardig kun je me niet noemen.
Maar ik denk dat het wel probeer:
fulltime werken, 3 jonge kinderen entertainen, mijn vrouw in de watten leggen,
zorg (proberen te) dragen voor familie/vrienden/collega’s/huisdieren, huishouden runnen, natuurgids en conservator van een natuurgebied spelen, foodbloggen, moestuinieren, boeken lezen, podcasts beluisteren, dansles volgen, …

En soms valt er al eens een balletje op de grond.
Je weet dat je moet verder doen om de 9 andere omhoog te houden.
Op zich niet erg dat er eens eentje even op de grond ligt.
Eens een maand niet bloggen, geen boek lezen, een vriend niet horen, …

img_3076Maar als ‘even’ plots veel langer begint te duren,
als er plots meer balletjes op de grond beginnen te vallen,
als ik meer naar die balletjes sta te kijken dan diegene in de lucht, bedenk ik soms:
wat als ik nu even het jongleren stil leg
even tijd neem voor mezelf
op adem kom
om dan weer met twee balletjes te beginnen
en telkens een balletje toe te voegen
vanuit een gevoel dat het er bij kan.

Niet dat ik het jongleren volledig kan stil leggen,
maar 2017 wordt het jaar waarin ik
vanaf september 1/5 ouderschapsverlof zal opnemen en
zal kiezen voor datgene waar ik mijn batterijen mee kan opladen.

Onlangs gaf ik een andere twijfelende jongleur mee:
Je kunt er maar voor anderen zijn als je er eerst voor jezelf bent.
Misschien moet ik mijn eigen raad ook maar eens ter harte nemen?

O ja, ik ga ook geen weken meer twijfelen over hoe en wat ik zal bloggen
en hoe dat beoordeeld zal worden. Voila!

PS:  zoals je op de ene foto kan zien, loopt de Bonte Os weer helemaal vol met water.  Het belooft weer een boeiend, modderig voorjaar te worden.  Ik kan niet wachten tot de salamanders terug komen! 
Op de andere foto zie je dat onze twee oudste kinderen verhuisd zijn naar de gerenoveerde slaapzolder.  Mijn vrouw zorgde voor een Instagram-waardige nieuwe kamer, met dierenkoppen en tipi en al 🙂


Zoals Bewaren

10 gedachtes over “Jongleren

  1. Wat een mooie foto!
    En hoera voor weer een eerlijke post. In 2017 kies ik ook voor af en toe een balletje erbij. Vorig jaar heb ik er véél laten vallen, en bepaalde balletjes geven me net energie. De energie die ik nodig heb om te kunnen blijven jongleren.
    Mijn vroedvrouw zei afgelopen zomer vaak: je kan pas goed voor Juliette zorgen, als je goed genoeg voor jezelf zorgt. Dat ga ik dit jaar dus eens proberen te doen.
    En blijf maar gewoon bloggen! Onlangs heb ik ‘grote kuis’ gehouden in de blogs die ik volg, maar hier kom ik nog heel graag lezen!

    1. Dank je wel, Sofie! Het gevoel hier niet alleen mee bezig te zijn, is versterkend en anderzijds ook verontrustend.
      Het blijven volgen is trouwens wederzijds 😉 Blijkbaar vinden echte volgers het helemaal niet erg dat je even blogpauze neemt 🙂

  2. Ah… jongleren met 10 ballen maakt misschien indruk op de buitenwereld maar die buitenwereld zal het verschil niet merken als je met de helft minder doet. Het moet voor jezelf plezant blijven.
    Geen idee hoeveel ballen ik al heb laten vallen maar ik heb geleerd om ze niet meer op te rapen.

    1. Bedankt Steven voor je reactie en je openheid!
      Ik hoef inderdaad niet alle ballen weer op te rapen. Ze eens goed bekijken of ze echt belangrijk zijn lijkt me een zinvolle oefening!
      Tot gauw eens?

  3. Hey, Bart, ik dacht krak hetzelfde toen ik vanmiddag door de Sleinse velden aan het lopen was… Over hoe je pas liefde kunt geven, als je jezelf goed voelt en zo… Beetje dezelfde gedachten blijkbaar. De gevolgen van een donkere winter, die stilaan op zijn einde loopt?

    1. Hoi Gerben, de winter zal er wel iets voor tussen zitten. Alleen heb ik dit gevoel te vaak, ook in periodes met meer licht 🙂
      Er zit dus wellicht iets meer fundamenteels fout. Aanpakken dus!
      Fijn dat jij de Sleinse velden blijft induiken 🙂 Tot gauw!

Geef een reactie

