Workshop ‘koken met stoom- en microgolfoven’

Midden november op een regenachtige dinsdagavond reed een zwarte Audi A3 met piepende banden de parking op.  Liedewij van Famous Relations koppelde me aan een berucht FCB-fan.  Tegen beter weten in gaf ik mijn GSM-nummer door.  Mijn vrouw vond het bizar dat ik met vreemde vrouwen afsprak op duistere parkings.  Maar we hadden goeie ervaringen met het relatiebureau van Liedewij: zie verslag.
Eerder die dag een sms: “18:00, parking carpool Merelbeke.  No sweat, no glory!”
Met knikkende knieën, 112 ingetikt op m’n GSM was ik ruim op tijd.  Ruiten van mijn auto zwaar aangeslagen, een ware stoomoven.
Ze bleef zitten en deed de passagiersdeur open.  “Stap in!  Op naar Brussel!”
“Ok, een vrouw van weinig woorden maar daden” dacht ik nog.
Ik aarzelde even maar besloot het er toch op te wagen.  Ik voelde me toch maar een klein garnaaltje in die grote foodbloggerswereld.
Het was de start van een onvergetelijke avond met Myriam van Hap&Tap, een vrouw met veel woorden en daadkracht.  Eindelijk een live ontmoeting met de vrouw achter de blog die ik al jaren volg, al van toen ze nog op blogspot recepten postte.  We praatten de heen- en terugrit zonder één seconde ongemakkelijke stilte.  Een ideale ‘first date’ dus!  Ik leerde veel bij over foodbloggen en Myriam persoonlijk.  Met dank voor al die openheid, Myriam!  Voor wie haar blog nog niet kent: bezoek Hap&Tap.  Absoluut de moeite waard!

15/11/20I6 XINA DROGENBOS inauguration

Voor alle duidelijkheid: enkele foodbloggers werden uitgenodigd door Ixina in Drogenbos om een workshop rond stoomovens en crispplaten te volgen.  Er was ook net een opening van de nieuwe Vandenborre kitchenafdeling.  Mij vragen om iets bij te leren, daar doe je nooit iets mis mee.  Dat Myriam ook een vlot woordje Frans sprak, was goed meegenomen (we waren de enige twee Nederlandstalige bloggers).  Mijn beste Frans heeft veel weg van ‘nous sommes chemin’ en andere toestanden.

René Delagaye bleek bij aankomst al een mooie mis-en-place gedaan te hebben.  Het eerste hapje waren palmiers afgebakken in de microgolf op een crispplaat.  De bladerdeeg was erg luchtig. Een eerste verrassing dus.

15/11/20I6 XINA DROGENBOS inauguration

“Ken je het verschil tussen de verschillende soorten ovens?” vroeg René ons.  Ik moest bekennen van niet.  Ik geef graag mee wat ik erover leerde.

  • In een klassieke oven komt de warmte van boven en beneden.
  • In een warmeluchtoven (air brassé) komt de warmte ook van boven en beneden, maar is er ook een ventilator die de warme lucht laat rond circuleren. Naar het schijnt ideaal voor patisserie.
  • In een heteluchtoven komt de warmte ook langs de achterkant. Door de ventilator wordt de warmte op een hoge snelheid direct op het gerecht gebracht.  Ideaal voor vlees: snel dichtschroeien langs buiten zodat de sappen binnen blijven.  Resultaat: sappiger vlees dus.
    Daarenboven wordt de lucht (geurtjes) wegtrokken door de ventilator en in de achterkant gezuiverd en gesteriliseerd.  Je kunt dus, aldus René, perfect 2 gerechten tegelijk in de oven zetten zonder dat de geur van het ene gerecht de smaak van het andere gerecht beïnvloedt.

Voor dezelfde resultaten in dezelfde tijd moet je vertrekkend van een klassieke oven op 200°C rekenen op 180°C in de warmeluchtoven en 160/165°C in de heteluchtoven.

We eten ondertussen mosselen die zonder kruiding of groenten in de stoomoven werden gegaard en daarna onder de grill met pesto werden afgewerkt.  Lekker!

img_2944

Wist je dat je bevroren voeding best niet op een bord in de microgolfoven ontdooit?  Nooit aan gedacht, maar de ervaring van een te hete soeptas en lauw soep ken je allemaal.  De microgolf warmt dus de tas of het bord op.  Je legt dus je voeding best rechtstreeks op de voorziene glasplaat.  Ik heb het met succes de weken erna getest.
De crispplaat speelt daarop handig in.  Doordat de plaat heel heet wordt, krijg je het crisp-effect.

Dat er op de diepvries een snelvriesstand was, wist je wellicht al.  Op een paar uur tijd zakt de temperatuur van het vlees naar -1°C à -2°C tot alle kristallen in het vlees op dezelfde temperatuur zijn en dan pas zakt de temperatuur naar -18°C.  Op je diepvries staat trouwens een aantal kilogram dat de diepvries per 24 uur kan invriezen.

En nog een handige tip van René er bovenop:
Maak je borden wat vochtig.  Zet ze dakpansgewijs in de microgolf zodat ze kunnen draaien.  Laat draaien voor 2 à 3 minuten.  Droog daarna af.  En voila, voorverwarmde borden!

We krijgen nog een kipfilet (in heteluchtoven met stoom) gepresenteerd, gevuld met bladspinazie, enkele blaadjes basilicum, schijfjes tomaat en peper/zout.  Nadien werd het nog even gekleurd in de pan.  Dit wordt nog geserveerd met de vondst van het jaar: een sausje van ½ mayonaise, ½ walnoot (fijn gemixt).  Erg vreemd als je het hoort, erg lekker als je het bij die kip proeft.
We lieten onze inspiratie de vrije loop: zou het ook kunnen met pistache, pecannoten, pijnboompitten, …

img_2945

Wil je weten of je pan geschikt is voor inductie?  Blijft een magneet aan de onderkant van je pan hangen, dan lukt het wel.

Tot slot krijgen we nog een dessertje van chocoladecake uit de microgolfoven op crispfunctie, afgewerkt met een koekje van Napoléonsnoepjes.  Snoepjes fijn cutteren, op ovenplaat hoopjes maken en dan afbakken. 

Een afsluitend raadseltje van René: welk weer is het buiten als het potjes regent?
Hieronder uw antwoorden graag!

PS:  De mooiste foto’s zijn van Thierry Maroit, de andere van mij (Iphonekwaliteit)

Bewaren

Geef een reactie

