Lokaal + WIN-actie

Deerlijk is de nieuwe hotspot voor lekker eten en drinken.   Als foodblogger heb ik het hier echt wel getroffen.  Voor kwaliteitsvolle producten hoef ik slechts mijn fiets op.
En omdat mijn blog deze maand vier jaar bestaat, mag u mee genieten.  Volg Tuur met pruimen op Facebook of Instagram en mis niets van de fantastische cadeautjes die ik mag weggeven! 

lokaal-markt

Op vrijdag kan je terecht op onze lokale, overdekte markt, nieuw sinds 2016.  Een concept dat troeven als duurzaam, lokaal en korte keten weet te bieden.  Een VZW met de toepasselijke naam ‘Lokaal’ die boeren en producenten uit de buurt dichter bij de mensen wil brengen.

team

Dat ze het professioneel willen aanpakken, getuige dit enthousiaste filmpje:

Ondertussen ben ik overtuigd bezoeker door de vele troeven:

  • In deze wintermaanden is de overdekte en verwarmde fabrieksloods de perfecte locatie om op het gemak en comfortabel je boodschappen te doen.  Bij zomerse temperaturen is het er verkoelend fris.
  • Verser kan je de producten echt niet krijgen (en dat merk je thuis door de langere houdbaarheid).
  • Lokaler kan ik het niet vinden. De champignons worden drie kilometer verder gekweekt, de peren op 2 kilometer.  De groenten komen uit Deerlijk zelf.  Dat daarmee ook minder transportkilometers (zowel voor mezelf als de verkoper) worden gecreëerd (en dus minder uitstoot + minder verkeer op de weg), is een niet te missen kans.
  • De boeren bepalen zelf hun prijs en krijgen op die manier loon naar werk. Op de prijs die je betaalt, staat de boer 20 % commissie af.  Dat gebruikt Lokaal om de vele kosten te dekken: huurprijs gebouw, medewerkers, advertenties, IT …
    Dat een boer op een veiling veel minder verdient, hoeft geen betoog.  Er staat trouwens slechts één verkoper op de markt van elk product waardoor onderlinge concurrentie ook niet aan de orde is.
    Ik betaal op het einde van de rit wellicht evenveel voor mijn boodschappen, maar ik weet wel dat ik duurzamer kan koken en eten. Dat ik daarom mijn boodschappen niet op 1 plaats kan doen zoals in een supermarkt, is duidelijk een bewuste keuze.

testmarkt-7

  • Daarnaast werd ook gezocht naar een totaalaanbod. In de shop kan je ook nog terecht voor o.a. pickles en ingelegde groenten van Camps, confituren van Freezebeeze (in de zomer staat er een kraam met vers zomerfruit), gedroogde kruiden, olieën, pitten en zaden, koffie van Viva Sara, granola, allerhande lokale bieren en Belgische wijnen of ciders, …

dscf2659

  • Bovendien blijft het aanbod groeien (nu +/- 15 kramen).  Zijn ondertussen ook te krijgen: duurzaam gekweekte baars (aangevuld met verse Noordzeevangsten), escargots, eend en struisvogel (en afgeleide producten).  Allemaal van lokale producenten.
    Let wel, check goed de kalender op de website.  Sommige kraampjes staan er wekelijks, andere maandelijks.
  • Heb je geen tijd, dan kan je via de website van Lokaal ook makkelijk je boodschappen op voorhand bestellen (tot donderavond 24 uur, dus net voor de markt). De medewerkers van Lokaal zetten al jouw boodschappen dan in 1 doos klaar. Aan de goed gevulde frigo naast de kassa te zien maken al veel mensen gebruik van het systeem. Een Collect&Go op een lokale markt om zo te zeggen.
  • Met de bar en het kinderatelier is Lokaal ondertussen een trekpleister geworden in Deerlijk om de werkweek af te sluiten, ook voor jonge gezinnen. Genieten van een lokaal drankje of een hapje met producten uit de markt, terwijl de kinderen onder begeleiding kunnen spelen (thematisch knutselen, plantjes zaaien, …).

dscf2325

dscf2676

  • Als foodie ga ik steeds recht naar de (kook)demonstraties. Regelmatig zijn er proeverijen. Naar ik verneem blijven de mensen redelijk conservatief in hun keuzes. Met die demo’s en proeverijen wordt er ook duidelijk meer gedurfd en dus verkocht.  Wie nieuw is op deze blog, vindt wellicht inspiratie genoeg om met de producten aan de slag te gaan!
  • En dan hebben ze ook nog een knap uitgewerkt betalingssysteem: 1 kaart met QR-code waarmee je alle betalingen kunt doen aan de kraampjes. Je rekent bij het buitengaan af aan de kassa. Geen gedoe met geld, zowel voor de bezoekers als de standhouders (en dus word je ook sneller bediend).

lokaal-opening-37

De gesprekjes met de boeren of producenten leren me dat ze zelf tevreden zijn met de verkoop. “Uitverkocht in enkele uren” tot “We hebben hier echt de tijd om te praten met onze klanten”.

Wat ik zeker elke week op mijn boodschappenlijst zet:

  • Grondwitloof van Bokkeslot
  • Kaasje ‘Heerlijkheid van Rumbeke’ van Ijshoeve D’Hooge Scheure
  • Vijgenbrood of notenbrood van Brood.
  • Oesterzwammen (en bospaddestoelen) van Desmet Champignons
  • Doyenné peren van Fruit Lambrecht-Baart
  • Geitenkaasje met spek van Het Hoorns Geitenkaasje

Maar dat wordt uiteraard aangevuld met het vele andere lekkers ;).

dscf1054

Wilt u ook eens gaan kijken?
De markt is elke vrijdag open van 15 tot 20 uur in De Cassinastraat 4 – 8, 8540 Deerlijk. Online kan u hen vinden op hun website http://www.lokaalmarkt.be/  of hun Facebookpagina.

WIN WIN WIN

Nog niet overtuigd?
Ik mag één betaalkaartje met daarop 30 euro weggeven. Daar kan u al wat voor kopen, niet?
U kan simpel winnen door onder deze blogpost te reageren.
Geef uw mening over het initiatief of vertel wat u denkt klaar te maken met uw toekomstige aankopen op Lokaal. Het zou fijn zijn als u onze Facebookpagina (Tuur met pruimen en Lokaal) liket of onze Instagramaccount volgt.
Je kunt ook je mailadres onderaan deze blog doorgeven. Zo krijgt u elke blogpost van Tuur met pruimen mooi in uw mailbox binnen.

Deze wedstrijd is afgelopen!
De winnaar wordt persoonlijk verwittigd.  De trekking kan je bekijken op de Facebookpagina Tuur met pruimen .

Bewaren

11 gedachtes over “Lokaal + WIN-actie

  1. Met schaamrood op de wangen moet ik toegeven dat ik er nog niet geraakt ben, maar binnenkort wil ik er zeker naar toe!!! Ik vind het super en ziet er heel geslaagd uit! Merci alvast om uw enthousiasme te delen.

  2. We hadden er al van gehoord en het stond reeds op ons culinair to-do-lijstje. Maar door deze enthousiaste blog staan wij, als rasechte foodies, nu helemaal te popelen om af te zakken naar Deerlijk.

  3. Super sfeertje , instant chill en weekendstemming! Maar bovenal, lekker, alles vers en je ziet wie jouw producten gemaakt heeft, verwerkte, ving of met veel zorg geplukt heeft. De varkensboer: chipolata, de favoriet van onze jongens met verse appelmoes met appeltjes van bij de fruitboer: hoogdag op vrijdag 😉

  4. De spruitjes van bokkeslot met een lekker stukje varkensvlees. De varkensboer en zijn vrouw zijn zo vriendelijk dat ik altijd meer koop dan ik in gedachten had en het leuke is dat ik het me nooit beklaag! Een suikerbrood, kaas die smaakt, … Lokaal is ook een eikpunt geworden, ik kijk naar geen enkele winkelbeurt uit, maar wel naar Lokaal. Een volle mand eten en een lekkere Goedendag, dat is mijn crazy friday. Je moet beslist eens komen proeven en kom met de fiets of maak er een wandeling van! Gr Jelle

  5. Ik kende dit concept nog niet. Wel al fan van de buurderij maar dit lijkt mee een leuke ontmoetingsplaats waar je bovendien naar hartelust kan winkelen zonder vooraf te moeten bestellen of ter plaatse spijt krijgt dat je niet wat meer besteld hebt ;-). Een win-win voor de producent en voor onze koelkast, want die zien we graag goed gevuld 🙂

  6. Onlangs zag ik bij jullie Tarte Tatin op tafel komen en een aantal hongerige kindjes die met verlangende ogen aan het wachten waren om het op te smullen… Daardoor staat dit voor deze vakantie (of net na de vakantie) zeker eens op het menu. Met verse groenten en kaas van Lokaal zou het qua smaak waarschijnlijk nog beter zijn. mmmm wat kijk ik er al naar uit. Foto’s volgen zeker! 🙂
    Omdat wij altijd wat te laat aankomen, is het brood meestal al uitverkocht. Jammer want iedereen is er telkens zo positief over. Misschien geraken we er in de vakantie net iets vroeger en kunnen we er eindelijk van meegenieten.
    Trouwens hoe jij lokaal omschrijft… super!

  7. Door dit interessante artikel wil ik er zeker eens naartoe. Ik hoorde er al van via een vriendin die heel enthousiast was, maar zelf ben ik er nog niet geraakt. Ik zal dit op mijn todo-lijstje van de komende weken moeten zetten. En misschien wordt het betaalkaartje een extra stimulans om snel langs te gaan.

Geef een reactie

