Oogsten op zondag: zebrarupsen

Als kennisspons of nieuwfreak (zie talentenlijst Luk Dewulf) hunker ik elke week naar een portie nieuwe kennis en indrukken.  Vanaf vandaag wil ik elke zondag terugblikken op mijn voorbije week, op mijn online en offline rondsnuffelen, mijn boeiende ontmoetingen en ontdekkingen.  Misschien ben jij er ook iets mee?  Deel gerust hieronder jouw nieuwste weetjes van deze week!  Ik ben al op voorhand benieuwd! (Naar het idee ‘Vondsten op vrijdag’ van Maaike)

1/  Op een stukje bouwgrond dicht bij ons huis stikt het van de Zebrarupsen, larven van de Sint-Jacobsvlinder.  Fascinerend door de grote hoeveelheid en hun aanwezigheid (vroeger enkel in duinen te vinden).  De waardplant is het Jacobskruiskruid.
De rups is giftig omdat hij het gif in het kruid niet verteert.  Door mimicry (hier: nabootsen van kleuren van andere gevaarlijke soorten) geeft hij een duidelijk signaal aan mogelijke predatoren.

IMG_2324

 

2/  Mocht je de indrukwekkende aanwezigheid van de Ijslandse supporters op het EK-voetbal gemist hebben, het onthaal van hun helden in Ijsland was één groot kippenvelmoment.

 

3/  Dinsdag zat ik bij mijn 84-jarige grootmoeder tussen de mosselen door te luisteren naar enkele levensbeschouwingen.  Ik dacht wijs te concluderen met ‘Elk huisje heeft zijn kruisje.”.  Waarop zij ad rem reageerde met een sappig Vinderhouts/Gents accent (zo zeg je b.v. de ‘oo’ best als een ‘uu’): “Ja, elk huisje heeft zijn kruisje, maar het ene kruisje is van lood en het ander van stro(ot).”  (Ik kan ondertussen al een heel boek vullen met dergelijke hilarische zegswijzen en toch blijft ze me elke keer verrassen.)

 

4/  Madame Zsazsa geeft nuttige tips hoe ik de zomervakantie met kinderen kan ‘overleven’.  Ik onthou vooral tip nummer 2 (eentje op mijn lijf geschreven):  Laat uw kind gerust!

Kinderen kunnen echt wel hun plan trekken. Vervelen zet aan tot creativiteit, laat uw kind zelf denken en bezigheden verzinnen, doe het niet in hun plaats. Kom ook niet steeds tussenbeide bij ruzies, ze kunnen zelf wel hun akkefietjes oplossen en anders leren ze het maar.  Laat uw kind gerust, zit niet constant te foeteren op alles en maak u vooral niet druk in rommel – ruim ‘s avonds samen met de kinderen één keer op, geen zes keer overdag.
Doe zelf ook gewoon uw ding. Niemand verwacht dat u constant uw kind bezig houdt. Uw kind kan er gerust tegen dat u de afwas doet of met een boekje in de zetel ligt.

 

5/  Die van Charlie, dat online magazine dat geen blad voor de mond neemt, slaan vaak spijkers op koppen.  Bewonderend voor de knappe woorden, blozend door de directheid…
Deze week een column die perfect mijn eigen worsteling weergeeft: Generatie Alles.  Over een wereld waarin we zoveel vrije keuze hebben dat we geen keuzes meer kunnen maken, waarin we op de hoogte zijn van alles wat er in de wereld gebeurt, maar we door de overvloed aan dingen om tegen te protesteren, tegen niets meer protesteren…
Moet je lezen!

Geef een reactie

