Positief in het leven staan

Mijn trein (Harelbeke – Gent) wordt afgelast.  Ik neem de volgende trein in de andere richting naar Kortrijk.  Slimme zet, denk ik zo, want een rechtstreekse trein naar Gent Dampoort die niet stopt in Harelbeke zou me maar een half uur vertraging opleveren.  Ook die trein heeft vertraging waardoor ik de rechtstreekse aansluiting naar Gent kan missen.  Gelukkig is ook die trein vijftien minuten te laat.  Opgelucht dat ik toch op een deftig uur zou arriveren, blijkt dat ze ‘wegens aflasten van de vorige rit’ uitzonderlijk ook in alle andere kleine stations zouden stoppen.  Ik had dus even goed kunnen blijven wachten op het perron in Harelbeke.  Ik stuur per sms mijn verhaal door naar mijn vrouw en besluit al lachend: ‘Ik ben blij dat ik Kortrijk nog even heb gezien.  Het was al even geleden’.

Ik had zoals velen op Twitter de NMBS de huid vol kunnen schelden, maar ik koos bewust voor een positievere gedachte.  Ik kies de laatste tijd wel vaker voor het ‘herkaderen’ van gedachten.

 

Mijn oudste dochter hangt letterlijk jengelend aan mijn benen en schreeuwt ‘papa, pakken!’.  Lastig als je met andere dingen bezig bent, maar ik bedenk glimlachend hoe fantastisch de ouder-kind-hechting is verlopen -zeker als mama probeert in te springen en dat wordt onthaald met een grom-.  Ze ziet me duidelijk graag  en zoekt mijn warme knuffel en troostende woorden op.  Een paar minuten later speelt ze weer verder met haar broer en kan ik zelf verder doen.

 

Ik zit op andere blogs te surfen en vind dat ze veel beter kunnen schrijven, veel meer berichten plaatsen, veel betere foto’s hebben, …  Het verlamt me om zelf iets online te zetten.  
Positieve, helpende gedachten: “Ik kan van hen leren.  Ze zitten immers al langer in het vak of zijn er zelfs professioneel mee bezig.  Ik kan maar leren door het zelf te doen en gaandeweg te groeien.  Als ik terugkijk naar mijn eerste bericht op mijn blog, dan zie ik zelf mijn eigen evolutie.  Ik had toch veel positieve reacties op het vorige bericht.  Misschien moet ik die andere bloggers eens gaan interviewen of hun inspiratiebronnen gaan verkennen?”

 

keepcalmandthinkpositively

Positiever denken werkt echt.  Negatievere gedachten kosten energie en zijn in vele gevallen weinig productief.  Positiever denken lost de ‘problemen’ niet onmiddellijk op en het is zeker geen poging om ze te ontkennen, maar het helpt om bij de zaak te blijven, de dingen in perspectief te blijven zien.

 

In mijn coachingssessies -u kunt nog steeds intekenen voor een gratis sessie– laat ik de wens positief herformuleren.  Men komt vaak met een negatieve formulering van wat men wil.  Bijvoorbeeld: ‘ik zou willen dat mijn leerlingen niet meer zo veel babbelen’ of ‘ik wil niet meer verzuipen in het administratief werk’.  Geherformuleerd wordt het dan: ‘ik zou willen dat mijn leerlingen aan mijn lippen hangen en dat als iets onduidelijk is ze hun vinger opsteken’ of ‘ik wil op het einde van de dag het gevoel hebben dat ik mijn mailbox onder controle heb’.
Dromen van de ideale situatie maakt zelfs energie vrij.  Ik zie als coach duidelijk non-verbale veranderingen: naar een meer open lichaamshouding, meer enthousiasme in het spreken en vaak ook weer (rustige) ademhaling.  Heel vaak komt ‘de oplossing’ dan vanzelf.

 

En uiteraard lukt mij dat omzetten naar positieve gedachten ook niet altijd.
En uiteraard is niet alles om te zetten in positieve gedachten.  Toelaten van boosheid, ontgoocheling, verdriet of angst blijft erg belangrijk.  Toelaten van gevoelens is een betere keuze dan er tegen te vechten omdat je ze van jezelf niet mag voelen.
Maar wees achteraf dan blij dat je van jezelf hebt mogen voelen, dat je een mens bent mét gevoelens en dat net dat je een mooi mens maakt.  Wat een mooie gedachte!
7 gedachtes over “Positief in het leven staan

  1. Een heel mooi stukje, Bart! Nog altijd blij dat je breder bent gaan bloggen hier…
    Onlangs had ‘onze’ bus dik anderhalf uur vertraging. Iedereen begon kwaad te worden en nerveus te worden, en sommige mensen begonnen ook te schelden tegen de chauffeur. Op zo’n momenten baal ik wel, maar denk ik ook altijd “accept the things you cannot change”…

Geef een reactie

