Inspirerende boeken: Singletasken (Devora Zack)

Ik streef naar 1 boek per week ( #boekperweek ).  Meestal non-fictieboeken die me inspireren, die me doen nadenken over de belangrijke dingen in het leven, die me aanzetten tot meer kiezen voor de waardevolle dingen, …

In deze reeks probeer ik u mee te nemen in mijn reflecties en acties na het lezen van die boeken. Voor alle duidelijkheid: geen review of recensie over het boek, geen uitspraak over de literaire kwaliteiten.  Het boek deed iets met me en ik neem u mee in mijn persoonlijk verhaal.  Wellicht niet wekelijks, want niet alle boeken voldoen aan bovenstaande voorwaarden.

IMG_1798

Zack, D. (2015).  Singletasken. Stop met multitasken. Doe één ding tegelijk.  Culemborg : AnderZ.

Belofte maakt schuld.  De foto van dit boek maakt op mijn Instagramaccount wat los.  Ik beloofde er wat over te schrijven.  Bij deze…

INHOUD

Multitasken is in.  Het leven is te kort, de lijst met dingen die we allemaal moeten /willen doen is te lang.  Oplossing: we doen meerdere dingen tegelijk.
Je telt maar mee in deze drukke maatschappij als je het druk hebt en als je meerdere dingen tegelijk kan doen.  Je denkt meer resultaten te boeken (lees: output genereren) en meer uit je leven te halen.

Blijkt ondertussen uit verschillende onderzoeken dat multitasken een mythe is.  Neurologisch kunnen je hersennen onmogelijk twee zaken tegelijk doen.  En nee, sorry, vrouwen kunnen het ook niet.  Wellicht doe je aan taakswitchen.  Heel snel van de ene naar de andere taak switchen.  Misschien ben je daar zelfs goed in.
Maar door voortdurend te schakelen tussen activiteiten gun je je hersenen geen tijd om informatie te verwerken, waardoor er uiteindelijk minder output komt, je dingen vergeet en fouten maakt.

Voor alle duidelijkheid, sommige routinematige taken van verschillende orde kan je wel tegelijk doen.  Je kunt gerust een gesprek voeren terwijl je groenten snijdt.  Of met de auto rijden en een interessante discussie op de radio volgen.  Of haken terwijl je televisie kijkt.  Van zodra het minder routine wordt (het eten brandt aan, andere auto’s doen vreemde manoeuvres) merk je dat het invloed heeft op de kwaliteit van de andere taak (je hoort niet meer wat er gezegd wordt).

MIJN VERHAAL

Ik sms of bel nooit als ik met de auto rij.
Mijn vrouw kijkt al niet meer op als ik de pauzeknop van onze digicorder indruk of de radio in de auto uitschakel wanneer ze iets begint te vertellen.
Ik doe geen moeite meer om te werken als de kinderen thuis zijn.  Ik zet me er bij en speel mee, ik luister naar hun verhalen (of doe routinetaken zoals de was plooien, de vaatwas legen, koken, …).  En als ik echt eens moet doorwerken, breng ik de flexplek op mijn campus een bezoekje.
Als ik telefoneer, zit ik geen mails meer te lezen op mijn computer.  Ik hol ook niet tijdens het avondmaal als een gek naar mijn GSM met mijn mond vol eten.  Ik bel later terug als ik echt tijd heb om te luisteren.
Sinds kort gebruik ik mijn out-of-office tijdens verlofperiodes.  Tijdens mijn vaderschapsverlof kreeg men volgende boodschap terug: “Beste, ik ben momenteel in vaderschapsverlof.  Tot maandag 15 februari krijgen mijn vrouw en kinderen mijn onverdeelde aandacht. Daarna bent u weer aan de beurt.” (Mijn mailbox groeide verder aan met mensen die positief reageerden op het bericht)

Ik geloof sterk in het idee van singletasken (en nog meer na het lezen van dit boek). Meer nog: ik ervaar elke dag dat dit voor mij veel beter werkt.  Gesprekken krijgen terug meer diepgang en mijn kinderen zijn rustiger omdat men voelt dat ik echt wil luisteren.  Respect hebben voor de ander is hier voor mij de kern van de zaak en de waarde die ik wil uitdragen. 

Niet dat ik alles laat vallen als iemand iets wil vertellen.  Soms is mijn boodschap ook: ‘ik heb nu even geen tijd, maar ik wil echt naar je luisteren.  Kan het binnen 10 minuten of vanavond?’  Uit respect voor die persoon, maar ook uit respect voor de taak waar ik dan mee bezig ben.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen en kan het ook als het dringend en belangrijk is.  Al leert ervaring dat wat mensen vaak als dringend en belangrijk ervaren, vaak niet zo is.  Maar als je vrouw op punt staat van bevallen of het kot letterlijk in brand staat, kan je dat best niet uitstellen tot ‘vanavond’.

Ik krijg regelmatig de vraag hoe ik een druk gezinsleven met drie kinderen combineer met werk en de vele hobby’s.  Ik heb nog geen duidelijk antwoord klaar, maar voorlopig denk en zeg ik ‘door gewoon te doen, het één na het ander’.  En dus vooral geen dingen tegelijk te willen doen… Die veelheid aan taken tegelijk goed willen doen, verlamt me.  Ik moet altijd ergens op toegeven waardoor ik mezelf en anderen teleurstel.  Singletasken levert me dus net meer resultaten op.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het singletasken niet altijd lukt.  Dat ik nog wekelijks -och ik geef toe: dagelijks- verkeerdelijk in de overtuiging raak dat meerdere dingen tegelijk doen beter is, met de nodige frustraties tijdens en achteraf.
Mijn grootste struikelblok blijft het checken van mails en social media.  Het is verslavend… op elk moment van de dag checken of iemand je nodig heeft via mail of dat gevoel van misschien iets te missen in het (Facebook)leven van anderen.  Ik wijd er graag binnenkort een aparte blogpost aan.

Maar ondertussen ben ik benieuwd: ben jij een single- of multitasker?  Hoe ervaar jij die veelheid aan taken en prikkels?  Hoe ga jij er mee om?

2 gedachtes over “Inspirerende boeken: Singletasken (Devora Zack)

  1. Geen makkelijke opdracht hé? Sinds kort probeer ik ook taken één voor één af te werken. Thuis lukt dat wel, maar op het werk betrap ik mezelf er vaak op dat ik alles door mekaar aan het doen ben… Ook hier ervaar ik ‘afleiding’ en prikkels van alle kanten, vooral sociale media. Aan de ene kant wil je op de hoogte blijven, maar echt zonder kan je er ook niet meer…

    1. Bij mij is het tegenwoordig vooral omgekeerd. Thuis probeer ik tussen de aandacht van de kinderen zo veel mogelijk andere taken gedaan te krijgen. Tot frustratie van beide partijen 😉

Geef een reactie

