Het vlindereffect

Of hoe een vleugelslag van een vlinder op de andere kant van de planeet een orkaan kan veroorzaken.  Een kleine, soms onbewuste, actie kan (onbewust) grote effecten hebben. (Lees meer hier)

Deze video blijft al enkele maanden in mijn hoofd hangen:

Het inspireert me om meer kleine dingen te doen.

  • Bij het verlaten van het leslokaal papiertjes van de grond rapen en in de vuilbak gooien.
  • In een overvolle treinwagon (vrijdagavond verbinding Gent-Kortrijk) een oudere dame mijn zitplaats geven.
  • Iemand met 1 artikel voorlaten aan de kassa.

Ik geloof sterk in het effect van het zien van ‘little acts of kindness’.  (Schuim trouwens het internet maar eens af op deze trefwoorden)

Meer nog, ik ervaar het directe effect.  Ik kreeg op die laatste vrijdagavondtreinrit (hordes studenten die van kot huiswaarts keren) meteen ook een nieuwe plaats aangeboden door een jongedame.  Ik wees het aanbod vriendelijk af, voelde me plots een stuk ouder maar genoot van het vlindereffect.  En zag ook weer andere omstaanders naar het gebaar van die jongedame kijken met een veranderende blik in hun ogen.  Of beeldde ik het me maar in?

Draag je eigen waarden uit, wees een inspirerend rolmodel in kleine gebaren en geloof dat wat je doet echt effect heeft! 

En omdat Maaike me uitdaagde om meer te kiezen voor belangrijke zaken waarbij ik mijn talenten kan inzetten… omdat ik geloof dat 3x 30 minuten echt het vlindereffect kunnen veroorzaken…
Ik wil graag maandelijks 3 keer 30 minuten vrijmaken om je te coachen, om mee te denken.  Over om het even welk onderwerp, om het even welke vraag waarbij je denkt dat ik je kan helpen.  Uiteraard helemaal gratis.  Dus als je mij uitnodigt, dan maak ik graag wat tijd voor je vrij.  Live, via telefoon of met skype.  Je zegt het maar…

Ik wil net als Maaike niet meer aan de zijlijn staan toekijken.  Ik wil doen wat ik kan.
Bedankt, Maaike, voor de eerste vleugelslag:

 

Een gedachte over “Het vlindereffect

Geef een reactie

