Greenpan

Getest: Cambridge braadpan en Milan 3D wokpan

braadpan greenpan cambridge wokpan greenpan milan 3D

Ik kreeg de afgelopen maanden de gelegenheid om deze twee pannen te testen, met dank aan Walkie Talkie.  Al sinds de launch in 2007 van Greenpan was ik fan van het concept en hun missie, maar om één of andere reden kwam het er nooit van om tot kopen over te gaan.  Mijn wok kreeg ik bijvoorbeeld kado van mijn nicht en is nog steeds in perfecte staat.

ThermolonTM zou gezonder en milieuvriendelijker zijn dan de PTFE-laag in de traditionele antikleeflagen.  Misschien viel het u wel op in de aftiteling van Dagelijkse Kost.  Ook de nieuwe pannenset van Jeroen Meus werd in samenwerking met Greenpan gemaakt (alleen te koop in Blokker).  Dat Greenpan zijn reeksen naar steden noemt en alle andere informatie kan u zelf lezen op hun website.  U bent wellicht vooral benieuwd naar mijn ervaringen?

Ik vroeg bewust wat tijd om te testen vooraleer ik al dan niet mijn enthousiasme kon posten.  Het feit dat je hier een post rond Greenpan zit te lezen, is al een indicatie dat ik fan ben (ik breng hier enkel positieve verhalen).

Het was even wennen aan het gebruik.  De pannen geleiden duidelijk beter en daardoor bereik je makkelijker hoge temperaturen -getuige de ietwat donkere onderkant van onze fritatta deze middag-.  We moeten leren bakken op een lagere stand van het vuur.  Maar de hogere temperaturen zijn ideaal voor het wokken en het bakken van bijvoorbeeld champignons, aardappelen en broodcroutons.  Zelfs vlees kregen we mooi bruin gekorst.  Volgens de instructies kunnen ze ook de oven in maar zo veel lef heb ik blijkbaar nog niet.

Daarnaast valt op dat we minder vetstof (olie en boter) nodig hebben.  We moeten onze (slechte) gewoonte afleren en evolueren nu vooral naar het toevoegen van vetstof voor de smaak.  Alles glijdt er perfect uit zonder kleven waardoor manoeuvres die de Thermolon-laag zouden beschadigen niet meer nodig zijn.

IMG_1936Na gebruik zijn de pannen erg makkelijk met een stukje keukenpapier of een vochtige doek schoon te maken -goeie pannen steek je naar mijn gevoel best nooit in de vaatwasser-.  Onze twee pannen zien er na maanden gebruik nog steeds uit alsof ze recht uit de verpakking komen.  Omdat we al onze braadpannen in een lade op elkaar stapelen, zorgden we ook nog voor extra levensduur met stapelbeschermers (vorige week gekocht in Aldi) -hadden we ook al eeuwen geleden moeten doen-.

Dat ze daarenboven ook milieuvriendelijker zijn dan andere antikleefpannen, maakt dat ze perfect in mijn straatje passen.  Toegegeven, u ziet op de foto nog oudere Tefalpannen, maar die zullen gaandeweg vervangen worden door Greenpan exemplaren.  Mijn lijstje met kadotips kan weer aangevuld worden.

Hebt u zelf ervaringen of leuke tips met Greenpan?  Laat het dan zeker weten!

 

 

 

Een gedachte over “Greenpan

Geef een reactie

