Veertig dagen zonder …

dierenetenVanaf vandaag starten weer meer dan 70000 deelnemers de actie ‘Dagen zonder vlees‘.  Minder vlees en vis eten is een idee die we hier genegen zijn.  Mijn vrouw is vegetarisch en daardoor werd onze keuken automatisch meer gevarieerd.  Ik eet zelf meer groenten/fruit en minder vlees dan ooit.  Ik kies mijn vlees en vis bewuster en duurzamer.  Ik probeer de komende maanden zeker ook eens Koop een kip.
Onlangs las ik het boek met de titel ‘Dieren eten’.  Op de achterkant stond: “Wie na het lezen van dit boek deze producten (uit bio-industrie) nog consumeert, is of harteloos of ongevoelig voor rede, of allebei”.  Een stevige wake-upcall en realitycheck… stemt zeker tot nadenken!

Wie geen inspiratie heeft om vegetarisch te koken, check zeker mijn vegetarische recepten op deze blog.  Ze bewijzen dat vegetarisch niet saai of speciaal moet zijn.

Maar dit jaar zet ik de focus op andere dingen.  Veertig dagen …

  • Zonder frisdrank en andere suikerrijke dranken (fruitsap, chocolademelk)
    Een maandje leven op water om te zien of die onweerstaanbare drang in balans kan gebracht worden 🙂
  • Zonder koeken, taart, chips, … en andere vettige baldadigheden.
    “Een beetje minder suiker en vet kan geen kwaad” lijkt de weegschaal mij te vertellen.
  • Minder social media en mail checken.
    Het vervelende van 40 keer per dag Facebook, Instagram en je mail checken, is dat je je hoofd blijft vol steken met nieuwe prikkels.  Opgeteld al gauw een uurtje extra per dag die je kan steken in meer kwaliteitsvolle tijd met je kinderen of in lezen.
    Ik neem me voor om enkel mijn mailbox te checken als ik ook de tijd heb om te antwoorden, op te kuisen tot een clean mailbox. (Misschien wijd ik een blogpost aan het onder controle houden van je mailbox)

En ik neem me ook voor om me niet schuldig te voelen als het eens een dag minder lukt 🙂

Welke uitdaging ga jij aan voor 40 dagen? 🙂

PS: het helpt om je voornemens aan anderen te vertellen.  De sociale controle zou meer kans op slagen garanderen…

 

 

2 gedachtes over “Veertig dagen zonder …

  1. Leuke extra uitdagingen! Frisdrank komt hier sowieso al weinig aan bod, maar aan een gebakje kan ik niet weerstaan…
    Minder sociale media zou hier ook een goeie zijn, hoewel ik heel erg mijn best doe om alles bij te houden en ik altijd heel blij word van inbox zero 🙂

Geef een reactie

