Verliefd op Bonte Os

Welke post zou het beste startschot kunnen zijn voor mijn rubriek rond  natuur?  Ik had al iets rond vliegenzwammen of bosbeheer en bomen?  Uiteindelijk viel de beslissing: ik laat jullie mijn stukje lezen over de Bonte Os dat afgelopen zomer in het tijdschrift Klimop (jaargang 25, nummer 3) werd gepubliceerd.  Het natuurgebied werd begin dit jaar door de lokale afdeling Natuurpunt Gaverstreke gekocht en ik werd als conservator/terreinbeheerder aangesteld.  Veel leesplezier!

Verliefd op Bonte Os

bonte os 2

Het moet begin maart geweest zijn toen Yann Feryn, mijn schoonvader nota bene, me een blind date regelde met een Deerlijkse schone. Ik moest enkel mijn telefoonnummer geven. Meer werd van mij niet verwacht. Dat die snoodaard me in de val lokte, werd week na week duidelijker. Liefde ontlook geurig als bloesems van witte kers en meidoorn.

Grootste natuurlijk rietveld in Zuid-West-Vlaanderen en bronbos

Grootste natuurlijk rietveld in Zuid-West-Vlaanderen en bronbos

Een eerste ontmoeting eind maart werd een feit. En hoewel ze haar geheimen niet meteen helemaal prijs gaf (de eerste lentewarmte was nog nergens te bespeuren), zag ik potentieel. Tientallen waterpiepers en een enkele rietgors kwamen bij het rietveld ons aftastend minnekozen bewonderen. Het staand en liggend dood hout in het populierenbos (in de lokale volksmond ook wel ‘het vrijersbos’ genoemd) brachten de grote bonte specht en de groene specht in vervoering. Houtsnippen, patrijzen en fazanten, de voyeurs, keken stiekem vanuit het struikgewas toe. We schrikten op door een luide gil in het riet Alsof die waterral vaderlijk territoriaal zijn afkeuring liet blijken over de keuze van zijn dochter.

Dat deze schone in het verleden niet door iedereen werd bemind, ja zelfs als waterziek werd vervloekt, getuigen de vele laantjes in het bos. En toch laat ze zich niet temmen. Twee meter lager dan de omgeving stuwt ze nog steeds welwater naar de oppervlakte en voedt ze haar omgeving in haar zuiverste vorm. Of dacht u dat de larve van een kokerjuffer of de waterviolier makkelijk te verleiden waren? Menig man heeft ze tot een Gaverdepressie geleid, maar ik vind ze waterrijk.

Omdat onze prille liefde onmogelijk geheim kon blijven, kwamen in de weken daarna ervaren mannen en vrouwen van heinde en ver mee om de Bonte Os te bewonderen. De poel in het rietveld, de Wijmelbeek en de bospoelen (restanten van stormachtige onenightstands) gaven hun geheimen prijs: meerdere alpenwatersalamanders, kleine watersalamander, tientallen driedoornige en tiendoornige stekelbaarzen, blauwbanden (exoot), geelgerande watertorren, waterschorpioen, …

IMG_0822

Vijf alpenwatersalamanders uit bospoel

Onze geliefde liet zich de eerste lentewarmte welgevallen en bekende kleur: slanke sleutelbloemen, dotterbloemen, pinksterbloemen, hondsdraf, witte dovenetel, speenkruid, robertskruid, muskuskruid, poelruit, oeverzegge, …

De dagpauwoog, het klein koolwitje en het bont zandoogje leken voorbodes van een zomer vol vlinders in de buik (o.m. harig wilgenroosje in ruigte en brandnetels).

Geïnspireerd door wat daar beneden gebeurde, hield een koppel buizerds hoog in de lucht het niet meer uit (vorig jaar broedgeval in het bronbos). Ondertussen (midden mei) konden bosrietzangers en kleine karekieten de verleidingen niet meer weerstaan en doken het rietveld in, waren koppels staartmezen op zoek naar gelegenheid om hun liefde te bezegelen en was een vrijgezel sprinkhaanzanger op doortocht.

Wijmelbeek aan de rand van de Bonte Os

Wijmelbeek aan de rand van de Bonte Os

U weet als geen ander dat een lief zelf aankopen én onderhouden geld kost. Ons steunen kan door het storten van een bedrag op het rekeningnummer van Natuurpunt BE56 2930 2120 7588 met als vermelding “Gift Natuurpunt Gaverstreke Bonte Os – 3510”. U kunt een fiscaal attest ontvangen vanaf 40 €. Zo recupereert u 45 % van de gift.

 

6 gedachtes over “Verliefd op Bonte Os

      1. Gewoon veel foto’s maken, op een gegeven moment krijg je vanzelf ervaring in het kijken en vooral het zien. Dat zijn toch twee verschillende dingen. Een eigen gebied hebben lijkt me geweldig. Straks ken je elk grassprietje bij wijze van …

Geef een reactie

