Nieuwe oogst aalbessen(gelei)

Ik kon er de laatste weken niet naast kijken.  Het bezoekersaantal bij mijn recept van aalbessengelei piekte enorm.  Het hielp me dagelijks herinneren dat ik dringend de eigen struiken moest oogsten.  Een secuur, tijdsintensief werkje in wellicht de drukste periode van het jaar.  Tot vorig jaar vormden mijn meme en ik de ideale tandem om de familie van gelei te voorzien.  De fakkel (lees: neteldoeken en confituurpotten) werd toen doorgegeven.

IMG_1187Dit jaar bleken onze eigen struiken eindelijk door te groeien tot rijke, bessendragende vogellokkers.  Dus dit jaar ging er onverbiddelijk het net over tot ik kon plukken.
Vorige zondag ging ik aan de slag, met 2 kilogram oogst als resultaat.  Goed voor 1,5 liter sap.
De goed geoliede tandem werd een nieuwe éénpersoonsfiets die duidelijk nog ingereden moest worden.  Steriliseren van de bokalen was een gesukkel door het hoge kalkgehalte van het leidingwater, het keukeneiland leek van mazelen voorzien, maar het vullen ging verbazend vlot.  Het eindresultaat: perfect opgesteven gelei.  Hoera!

IMG_1194

Meme, moeke en zus: jullie potje staat klaar.  De rest is altijd welkom voor een boterhammeke met het rode goud :).

2 gedachtes over “Nieuwe oogst aalbessen(gelei)

  1. Heel erg leuk dat jij deze familietraditie verderzet! Ik kijk met plezier uit naar mijn heerlijk potje ‘bessekensconfituur’.

Geef een reactie

