Gressingham duck

Eerlijkheid gebiedt me te bekennen dat er minder en minder vlees op tafel komt.  En nochtans kan ik erg genieten van een lekker stuk sappig en smaakvol vlees!  Vegetariër word ik wellicht nooit, maar de groeiende informatie rond gezondheid, klimaatverandering en massavoedselproductie raakt duidelijk gevoelige snaren.
Ik ga hier niet hypocriet doen… je kunt niet alles screenen wat je eet en ik ben de laatste om keuzes van mensen te veroordelen.  Maar ik wil toch proberen… proberen om bewuster keuzes te maken voor kwaliteitsvol vlees.  Als ik dan toch kies voor vlees, dat het dan meteen ‘beter’ vlees is (desnoods voor een paar euro meer).

Gressingham-Feb15_01513 GAMMEVorige week werd een verrassingspakket van Gressingham aan huis geleverd: eendenborst (natuur) en en eendenborststeaks gemarineerd in gember, koriander en limoen.  Naast deze twee producten zijn er ook eendenbouten en eendenfilets in een fruitige Marokkaanse saus in het assortiment.  Mooi vacuüm verpakt, voorzien met handige kookinstructies.  Je hoeft echt geen chef te zijn om deze producten klaar te maken.
De informatiefiche doet alleszins z’n best om mijn gevoelige snaren te raken: de eenden worden gekweekt in optimale omstandigheden met veel ruimte, iedere dag vers stro, constante water- en voedselvoorziening (Red Tractor certificaat).  Een unieke kruising tussen de kleine Mallardeend en de grotere Pekingeend wat zorgt voor een vlezige, sappige eend met meer borstvlees en minder vet.
Ik leer ook bij dat de alombekend magret de canard (de eendenborst die ik eigenlijk altijd in het verleden gebruikte) eigenlijk de filet is van eenden die vetgemest worden voor de productie van foie gras.  Reality check! (En ook hier niet te hypocriet: ik eet wel eens foie gras en de faux gras is ook best lekker)

Ons verdict:
IMG_0580De eendenborst hielden we puur natuur met wat groenten uit de oven.  We vonden het vlees lekker sappig en smaakvol.  Misschien iets minder rood en minder uitgesproken naar eend smaken dan we gewoon zijn.  Een kans om mensen te overtuigen die de uitgesproken smaak minder appreciëren?  We vonden het alleszins niet erg.  Lekker!
De eendenborstfilets met gember, koriander en limoen doen uiterlijk wat aan lever denken, maar de smaak is top.  Lekkere, frisse marinade en mals vlees.  We want more!

Wij gaan zeker ook de bouten en Marokkaanse variant proberen.  Naar het schijnt te koop vanaf midden maart in Delhaize.
Doet er mij aan denken, ik heb op deze blog mijn succesrecept van eend met sinaasappelsaus nog niet gepost.  Iemand zin om het te komen (helpen) klaarmaken en opeten?

Geef een reactie

