Weekmenu 31/1 – 6/2

Vandaag begon een collega wat lacherig aan tafel over een kennis die haar hele weekmenu op voorhand plande, daarvoor de boodschappen deed en op zondagavond al de meeste voorbereidingen deed voor de hele week.  “Bij mijne vent zou ik dat niet moeten proberen … als die al zou moeten denken wat hij donderdag zou willen eten …”.

Ik stak wellicht mijn kop iets te ostentatief weg in mijn trui en moest dan maar toegeven dat ik -behalve die zondagavondvoorbereidingen- dat ook deed.  Gelukkig werd ik door een mannelijke collega bijgestaan die het blijkbaar ook deed.  Om hier niet lang over uit te weiden (tenzij u de hele discussie wilt lezen) bleken die vrouwelijke collega’s aan tafel toch benieuwd naar onze weekmenu’s en beloofde ik hen die menu’s vanaf nu ter inspiratie online te zetten.

Onze voordelen van zo’n weekmenu:  we besparen (veel) geld doordat we gerichter aankopen én we moeten veel minder weggooien.  Daarenboven vermijden we geruzie en gezucht: ‘wat gaan we vanavond nu weer eten…geen idee…zucht…ga jij om boodschappen…ik heb geen inspiratie…gaan we om frieten…’

Ik geef u graag de komende weken wat tips om flexibel en efficiënt om te gaan met het opstellen van je weekmenu’s.  Maar ik begin vandaag met onze menu van deze week.

Zaterdag:  Fishsticks – spinaziepuree – rauw gesneden witloof

Zondag: Kip, venkel en zoete aardappel in de oven – couscous met granaatappel en pistachenoten

Maandag: Lasagne met spinazie, champignons en pijnboompitten

Dinsdag: Lasagne met spinazie, champignons en pijnboompitten

Woensdag: Nasi met pindasaus (recept volgt nog)

Donderdag: Tarte tatin met witloof en zoete aardappel

Vrijdag: Balletjes en salade met linzen en pompoen

5 gedachtes over “Weekmenu 31/1 – 6/2

  1. Ik ben grote fan. Hier zelfs 2 weken menu die altijd op de koelkast hangt. Wij besparen er idd ook veel geld mee uit. Ik ga hier ongetwijfeld veel inspiratie komen opdoen.

  2. Hoera voor de weekmenu’s! Nu we verhuisd zijn ga ik me er ook volop in smijten. Misschien moet ik m’n weekmenu’s ook gaan bloggen, al weet ik niet of mijn lezers daarop zitten te wachten…
    Die witlof-zoete-aardappeltaart is trouwens superlekker, hmmm!
    Heb je ook een receptje van die couscous met granaatappel en pistachenoten?

    1. Ik ken je publiek niet, maar het is mijn best gelezen bericht van een hele tijd (en ook veel reactie op facebook en zelfs op de blog). Wellicht is er echt een groep mensen die weinig inspiratie heeft om een gevarieerd, haalbaar menu op te stellen? Ik ben alleszins nieuwsgierig naar weekmenu’s van andere bloggers 🙂

      Couscous: laten garen met bouillon; pijnboompitten roosteren; pitjes van granaatappel, pijnboompitten en wat bladpeterselie toevoegen bij couscous. Kruid met peper en zout. Simpel maar lekker! Ik moet wel toegeven dat de jus van kip/venkel/zoete aardappel ook wel een extraatje gaf (werd bevochtigd met bouillon, honing, citroensap plus gedroogde abrikoos).

Geef een reactie

