Liebster Award, met een knipoog van @defoodmadam

liebster awardEen paar dagen geleden kreeg ik van een collega-blogger De Foodmadam de Liebster Award toegewezen.  Ik had het al bij verschillende foodblogs zien passeren: je wilt een andere beginnende of leuke blog in de kijker zetten en stuurt die dan kettingbriefgewijs jouw wisselbeker -de Liebster Award- door.  Daarbij horen een 11-tal nieuwsgierige vragen die de collega in ruil moet beantwoorden.  Ik voel me enorm vereerd dat de Foodmadam daarvoor aan mij dacht.  Ik doe dus mijn uiterste best om op de vragen een authentiek, leuk antwoord te bedenken!    Handig ook voor de andere bezoekers zodat ze me weer een beetje leren kennen.

  1. Hoe ben je op het idee gekomen om te starten met een blog?Deze blog is niet meer eerste probeersel.  Het moet al minstens 10 jaar zijn dat ik online experimenteer met websites.  Ik leerde statische html-pagina’s ontwikkelen, probeerde later met ccs de layout aan te passen om uiteindelijk op CMS te belanden.  Wie me al bij html kwijt was, ik probeerde vanalles uit om online dingen te plaatsen.  Uiteraard was daar inhoud voor nodig en uiteindelijk bleef m’n passie voor eten en koken het langst plakken.  Omdat ik de jaarlijkse betalingen voor webadres en webruimte had stopgezet en mensen me blijven vragen naar recepten, ben ik uiteindelijk opnieuw begonnen met een gratis blog op wordpress.  Voorlopig voldoet het aan mijn wensen, maar die leuke andere foodblogs doen me weer snakken naar gevorderde webdesignexperimenten…
    Het begon eerder als een online kookboek voor mezelf, maar breidde al snel uit naar restaurant- en andere besprekingen.
  2. Hoe bevalt het bloggen je tot nu toe?Ik vind het erg fijn.  Zeker de leuke reacties van vrienden/collega’s of zelfs online onbekenden stimuleren me telkens weer om verder te doen.  De grootste uitdaging ligt voor mij wel in het sneller durven publiceren.  Sommige posts liggen weken te broeien in mijn hoofd, maar dan raak ik achterop en verschijnt er een tijdje niks online.  Misschien dat ik ook nog wat geïntimideerd raak door de vele andere prachtige foodblogs.  “Wie ben ik dat ik nog iets zinvols online te vertellen heb?”
    Het wordt wellicht de moeite om het komende jaar na te denken over hoe ik me verder wil profileren.
  3. Wat is het fijnste dat je al hebt meegemaakt door je blog?
    Na een half jaartje intensiever bloggen heb ik al vele fijne reacties gehad.  Moeilijk te kiezen… van een retweet door Pure C van mijn verslag die me honderden bezoekers opleverde, een online kookwinkel die me spontaan contacteerde tot een award van Knor enz…
    Ik blijf toch wel -ok, het is echt cliché- genieten van enthousiaste reacties van mensen die scoorden met een recept of ook lekker hebben gegeten bij m’n restotip.
  4. Waar haal je je inspiratie voor je blogposts?Zoals velen onder ons in allerlei kookboeken en -tijdschriften… ik ben echter ook verslaafd aan kookprogramma’s.  Ik heb ongelooflijk veel geleerd van anderen bezig te zien.
    Op dit moment ga ik niet gericht op zoek naar specifieke blogposts.  Ik probeer mezelf geen druk op te leggen om regelmatig te posten, laat staan elke dag iets online te zetten.  Het valt me wel op dat ik mijn andere passies en hobby’s ook zie terugkeren in het koken: wiskunde, didactische trucs, natuur, humoristische kwinkslagen, …
    Ik hoop in de toekomst wel nog tijd te vinden voor lokale handelaren in de kijker te zetten.  Ik vind dat er hier in de regio echt pareltjes te vinden zijn!
  5. Je wint een culinaire reis naar een zelf te kiezen land. Naar waar gaat de trip en waarom?Ik kan niet kiezen (valt het op dat ik weegschaal ben? ;)…
    • Italië omdat ik nog veel te leren heb over de pure keuken, de perfecte pizza en pasta (hoe zalig om die mama’s pasta te zien rollen)
    • Noord-Afrika omdat die kunstenaars zijn met kruiden
    • Wales omdat ik daar in een ver verleden op culinair vlak het meest verrast ben geweest (ik proef die pie with lamb nog steeds)
    • of eigenlijk laat ik me het liefst nog verrassen door een onbekende keuken, zolang de authenticiteit, de passie en puurheid van de lokale keuken wordt getoond
  6. Welke culinaire ervaring is je tot nu toe het meest bijgebleven?Deze is makkelijk.  Onze ervaring in Pure C is tegenwoordig onze referentie om andere ervaringen te beoordelen.  En het gaat mij hier ook om de perfecte prijs/kwaliteitbalans.
  7. Je mag een speciale gast uitnodigen om voor te koken? Wie kunnen we aan tafel verwachten?
  8. (Volgend op de vorige vraag). Wat zou je het liefst klaarmaken voor je speciale tafelgenoot?Ik denk niet dat ik het aandurf om te koken voor een sterrenchef hoewel ik er graag eens een inspirerende babbel mee zou hebben.
    Ik dacht eigenlijk meteen aan m’n overleden grootvader.  Hij was altijd erg geïnteresseerd in wat ik leerde en hij heeft nooit mijn culinaire groei mogen meemaken.  Oh die man kon smakelijk eten.  Hij kon ook genieten van de minder evidente stukken: bloedworst, hersentjes, zwezeriken, …
    Ik denk dat ik de uitdaging zou aangaan om een toffe menu op te stellen waarin dergelijke ingrediënten worden gebruikt.  Hij was ook erg klassieke keuken gewoon: misschien zou ik hem ook eens ‘exotischere’ groenten en kruiden laten proeven 🙂
  9. Wat zou je graag voorgeschoteld krijgen op je laatste avondmaal?Als het dan echt mijn allerlaatste maal is, dan toch graag een achttiengangenmenu van Sergio Herman 🙂
    Al zou ik ook tevreden kunnen zijn met een sublieme vol-au-vent of stoverij.
  10. Welk gerecht van Tuur met pruimen moet ik zeker eens uitproberen?Als italofiel moet je zeker de variant van tiramisu met advocaat proberen.
    De florentijnse hamrolletjes scoren altijd bij kinderen.
  11. Wat moeten we nog meer weten over jou en je blog?Tuur de naam van mijn zoon is (velen denken dat ik Tuur heet) en ik altijd graag reacties op mijn blogposts zie verschijnen 🙂  De rest komen jullie het komende jaar wel te weten!  En anders vraag je het maar op de man af.Bedankt voor deze plezante vragen!

 

Mijn Liebster Award gaat naar mijn ontdekking van 2013: Cookanista

Een gedachte over “Liebster Award, met een knipoog van @defoodmadam

Geef een reactie

