Diner@home met Marcus – Deerlijk 31/12/2013

Met een kleine spruit en een tweede op komst kozen we op oudejaar voor een gezellige tête à tête thuis.  Genieten van elkaars gezelschap bij kaarslicht en lekker eten… wat wil een koppel nog meer? Misschien iemand die de mis-en-place voor ons doet?

Ik vertelde al eerder dat we in onze gemeente een Michelinster rijk zijn.  Dat dit enthousiaste team ook op oudejaar zijn cateringservice aanbood, wekte onze nieuwsgierigheid.  Hoe kan je dezelfde kwaliteit behouden zonder in te boeten in cuisson of smaak?  Dat leek ons geen evidente zaak…
Wij kozen de op papier inspirerende 4-gangenmenu (je kon ook kiezen voor 3, 5 of 6 gangen) voor 55 euro per persoon: coquilles, kreeft, hertekalf en passievrucht.  We kregen er nog een fles rode wijn bij (en de twee dessertbordjes moesten niet teruggebracht worden).

We werden verwacht, met een doos, tussen 13u en 15u op oudejaarsdag.  Dat de formule succes had, bleek uit de 10 wachtenden voor mij en de 10 wachtenden na mij toen het mijn beurt was.  Alles stond klaar in potjes en doosjes, genummerd en in de juiste porties.  Ik schat dat er zo’n 40-tal diners klaar stonden, voor 2 tot 8 personen (ingeschat op basis van de flessen wijn).  Wetende dat er die avond ook nog een oudejaarsmenu ter plaatse werd geserveerd en de zaal dus met al die cateringsmenu’s nog op z’n kop stond, doet wellicht een goed geoliede machine vermoeden.  Maar of dat zo was, moet u aan de gasten van die avond vragen…

Zo zag onze goed gevulde doe-het-zelfbox eruit:

Catering Marcus Deerlijk

 

Het lijkt wellicht op een pakket meeneemchinees, maar dat zou ik zelf een enorme belediging vinden voor het sublieme werk van het team Marcus.
Zoals u wellicht zelf kunt bedenken: we kregen alles in aparte potjes mee, dienden alles zelf op te warmen en op borden te dresseren.  Dit volgens meegeleverde, duidelijke instructies op papier (een foto voor het dresseren zou voor ons nog een extra meerwaarde betekend hebben).
We hopen dat we op basis van de tekst hen eer hebben aangedaan met onze borden.  Pureetjes smeren, groentencrème spuiten met pipetjes, … zijn niet onze dagelijkse handelingen, maar we amuseerden ons fantastisch!

 

Gemarineerde Sint-Jacobsnoot – knolselder – hoorntje met tartaar – jus van soja en shiso

Vooral de frisse marinade van de coquille en de hemels geconcentreerde jus: top!
(Het hoorntje hadden we beter pas op het allerlaatst gevuld en op het bord gelegd, want die was al wat van zijn krokante toets verloren.  Weer een les geleerd…)

IMG_3389

 

Lauwe Canadese kreeft – consommé van shi-také, wortel en soja – paksoi

Perfecte cuisson van de kreeft: hij kwam nog halfrauw uit de doos, maar na instructies in de oven perfect sappig gegaard.  De consommé was superlekker.  De seizoensgroentjes knapperig en perfecte aanvulling bij de kreeft en consommé.
(We denken dat sommige stukjes paksoi wat verkleurd waren -zwart- maar misschien is het een variant die we niet kenden?)

IMG_3396

 

Hertenkalffilet gebakken in een korst van gedroogde champignons – perencrème – croque met peer – aardpeer – boschampignons – aardappel met pijpajuin en pijnboompitten

Wellicht het malste stukje vlees dat ik maanden heb gegeten: wauw!  De andere onderdelen complementeren vlekkeloos.  De smaak van perencrème bracht mij terug naar mijn jeugd waar we stoofpeertjes van onze buurvrouw in siroop gaarden.  Dat ‘recept’ moet ik bij mijn moeder nog eens dringend navragen.
(De grote aardappel oogde naar onze bescheiden mening misschien iets te lomp voor het geheel, maar dat doet niks af aan de intense smaak.)
De rode wijn kwam bij toeval uit de streek waar we enkele zomers geleden nog vertoefden: Castiglione Del Lago.  Wat mij betreft een perfecte match met het hertenkalf en de aardse smaken op het bord.

IMG_3401IMG_3397

 

Dessert: Spiegel van passie – salade van tropisch fruit met munt – vanille-ijs

Met passievrucht kan je bij ons altijd scoren en dat deed dit dessert ook.
(Voor zij die het zich afvragen: de quenelle van vanille-ijs kregen we ook in een doosje mee)

IMG_3405

 

Als u ons ziet eten op restaurant, zou u ons wellicht verdenken van banden met één of ander onderzoekslabo (in tegenstelling tot anderen die het intense werk van de keuken binnen schrokken als ware het fastfood). Het feit dat we van elk component ook apart konden proeven of zelfs nog konden bijnemen, is voor elke foodie ook een extra meerwaarde.

De uitdaging voor Gilles Joye en de immer enthousiaste gastvrouw Heike Dedecker ligt volgens ons nog in de vegetarische keuze.  Wellicht geen prioriteit, maar ik kan me voorstellen dat mijn vegetarische vrouw niet de enige vragende partij is naar een volledig vegetarisch menu?  We hebben al ervaringen bij andere chefs die er een erezaak van maken om de vegetariër een volledig evenwaardig menu aan te bieden.  Ondanks de expliciete vraag om noch vis noch vlees te voorzien voor mijn partner (stond zelfs nog duidelijk op de instructies van het menu vermeld) kregen we dubbele porties coquilles en kreeft mee naar huis.  Blijkbaar heeft ons vorig bezoek (en bijhorende uitleg) de definitie van een vegetariër nog niet bijgesteld.  Nogmaals, een echte vegetariër eet ook geen vis.
Een geluk dat ik nog eens expliciet de vraag stelde tijdens het ophalen van de menu en dat een alerte gastvrouw Heike het meteen oppikte met een extra controle zodat we nog met extra groenten en vinaigrette naar huis konden!
Mijn vrouw heeft uitstekend gegeten (en toegeven, ik ook want dubbele porties coquilles en kreeft), maar een chef met ambitie is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, niet?

Zoals u kunt lezen, hebben we enorm genoten en vinden we deze formule echt een aanrader!
Prijs/kwaliteit vonden we dit perfect in orde.  Het smaakt naar meer!

_____________________

Marcus

Kleine Klijtstraat 30
8540 Deerlijk
056-773737

Geef een reactie

