Butternut – paddenstoelen – tarwe

Wat ik zo apprecieer aan het vegetarisch eten is dat je blik op ‘vlees-patatten-groenten’ enorm verruimd wordt.  Als vervanger voor aardappelen leerde ik -ondertussen al jaren geleden- couscous, bulgur, quinoa, … kennen.  Door mijn schoonfamilie mag ik daar ook voorgekookte tarwe aan toevoegen.  Je vindt het zelfs -en dat bedoel ik niet oneerbiedig- in een Colruyt.  Quinoa is al iets moeilijker…

Geïnspireerd door een receptje op een nieuwe ontdekking ( foodblog Comme chez Steph ) ging ik aan de slag met pompoen, paddenstoelen en tarwe.  Wij vonden het superlekker en eigenlijk te eenvoudig om waar te zijn…

De echte carnivoren onder ons vinden zelf wel iets om erbij te serveren.  Denk vooral wild, sappig gevogelte of misschien zelfs lam…

 

Ingrediënten

(voor 2 personen)

  • tarwe pompoen paddestoelen200 g voorgekookte tarwe (b.v. van Biotime)
  • 1 l groentenbouillon
  • 2 teentjes look
  • 200 g butternutpompoen
  • 300 g mengeling paddenstoelen (hier: cantharellen en shitakes)
  • 1 eetlepel zonnebloempitten
  • 1 eetlepel pijnboompitten
  • handvol rucola
  • geraspte Parmezaanse kaas
  • zwarte peper

 

Bereidingswijze

  1. Kook de tarwe 12 à 15 minuten in de kokende groentebouillon (zie instructies verpakking).
  2. Rooster de pitten in een warme pan.
  3. Schil en snij de pompoen in kleine dobbelsteentjes.
    Kuis de paddenstoelen.
    Pel de teentjes look.
  4. Giet een scheut olijfolie in een wok en verwarm.
    Kneus de knoflookteentjes en laat ze meebakken met de olie zodat ze hun aroma afgeven.
  5. Voeg de pompoen toe en laat enkele minuten bakken.
    Voeg dan de paddenstoelen toe en laat ze meebakken.
    Kruid met peper en zout.
  6. Giet de tarwe af en voeg toe aan het wokmengsel.
    Voeg de pitten toe en roer goed om.
  7. Schep een portie in een diep bord.
    Werk af met wat zwarte peper, rucola en Parmezaanse kaas

 

Bron

Geïnspireerd op een recept van Comme chez Steph

2 gedachtes over “Butternut – paddenstoelen – tarwe

  1. In tegenstelling tot die tarwe is quinoa naar mijn mening toch iets moeilijker klaar te maken.
    Ik vind hem altijd nog net iets té al dente. Misschien heb jij hier meer ervaring mee?

Geef een reactie

