Een must: Must read

IMG_3232Ik begin te vermoeden dat de postbode van mijn collegablogger Sid Frisjes de weg heeft gevonden naar mijn brievenbus. Want ik vond afgelopen maandag een pakketje in de brievenbus met de trilogie Must Read , een reeks bij de weekendkrant van De Morgen.  Was het toeval dat op hetzelfde moment de nieuwe trailer van de triologie The Hobbit uitkwam?

Drie boekjes met een eigenzinnige oplijsting van culinaire adressen in Antwerpen (28/9), Brussel (5/10) en Gent/Vlaanderen (12/10).  Mijn eerste reactie: Gent/Vlaanderen?!?  Van een eigenzinnige indeling gesproken…  Alsof Gent tegenwoordig niet genoeg leuke adresjes heeft om een boekje te vullen?  Over locaties in Blankenberge tot Genk vinden we in deze derde editie.  Niet dat ik als uitgeweken Gentenaar mezelf betrap op enig chauvinisme, maar toch 😉  Nu ja, als favoriete universiteitsstad lijkt Gent meer en meer op een West-Vlaamse kolonie.  Zelfs West-Vlaamse koks openen er hun nieuwe projecten… en dat vinden we verre van erg.  Wil de auteur er impliciet iets mee kwijt?  Eerlijk gebiedt me wel te zeggen dat in de editie van Brussel ook een adres in Mons te vinden is…

Maar laat dat mijn enige ‘opmerking’ zijn.  De boekjes worden op een ludieke doch slimme manier in categorieën ingedeeld (via bestek): stokjes, lepel, mes/vork, vingers.
Een fijne bundeling van adresjes met specialiteiten van het huis, voor elk wat wils.  Van het chiquere Hof Van Cleve, de gehaktballen van Wim Ballieu tot de lekkere gebakken kip van het Gouden Haantje in Knokke.
En dat gevoel van herkenning: mijn favoriete quiche met vijgen, champignons en geitenkaas bij Thalia is blijkbaar ook in de smaak gevallen bij Luc Hoornaert, de auteur van deze reeks. En de nieuwe locatie en gerechten van Het Gouden Hoofd kunnen mij ook wel bekoren.
Ik heb ook enkele nieuwe adresjes genoteerd, maar ik ga hier uiteraard niet de hele gids gaan uittypen.  Overtuig jezelf, dit weekend bij De Morgen.

Geef een reactie

