Insalata Caprese met merguez

Ik neem me voor om elke maand iets uit te proberen uit het tijdschrift Culinaire Ambiance.  Deze keer viel mijn oog op een eenvoudige salade en kon het niet nalaten om die nog even wat te tweaken.  Tomaat, mozzarella… en worst! Ik was benieuwd naar de combinatie.  Het feit dat ik het hier op deze blog plaats, mag u gerust interpreteren als ‘lekker!’ of oordeelt u daar maar zelf over.  De vegies kunnen de merguez weglaten en het smaakt volgens mijn vrouw ook erg lekker.

Ingrediënten

(voor 2 personen)

  • tomaat, mozzarella en merguez4 merguezworstjes
  • 2 bolletjes mozzarella
  • mengeling kerstomaatjes
  • mengeling sla (of raketsla)
  • 1 bos basilicum
  • pijnboompitten
  • oud brood
  • olijfolie, balsamicoazijn, peper en zout

 

Bereidingswijze

  1. Was de sla en de tomaatjes.
    Halveer de tomaatjes.
  2. Scheur de mozzarella in stukken.
  3. Rooster de pijnboompitten.
  4. Snij enkele sneden oud brood in blokjes of scheur in ruwere stukken.
    Leg ze in een ovenschaal.  Besprenkel met olijfolie.  Kruid met peper en zout.
    Bak ze goudbruin af op 200°C.
  5. Grill of bak de merguez.  Snij ze in stukken van iets meer dan 1 cm.
  6. Meng de sla, tomaatjes, mozzarella en de merguez.
    Besprenkel met olijfolie en balsamicoazijn.  Kruid met peper en zout.
    Strooi er de pijnboompitten en broodcroutons over.
    Werk af met blaadjes basilicum.

 

Bron: geïnspireerd op Culinaire Ambiance juli 2013

Geef een reactie

