Eigen kweek rode aalbessen

We kregen twee jaar geleden twee struikjes rode aalbessen kado van de grootvader van mijn vrouw.  Meer dan 80 jaar oud, staat zelfs met een gebroken enkel appelen te plukken, ent zijn tomaten op eigen gekweekte stammen, … een memorabel moestuinier.  Steeds nieuwsgierig naar tips en zijn avonturen in de moestuin -uw schoonfamilie moet je altijd koesteren, al heb ik wel geluk- vertelde ik hem over mijn jeugdjaren met de rodebessenstruiken en mijn grootmoeders rodebessengelei… en plots waren we twee van zijn eigen struiken rijker.

Rode aalbessenHet eerste jaar deden de verplante struiken het niet al te best.  Weinig bladeren en al quasi geen bes te bespeuren.  Maar ondanks de slechte lente en onbestaande zomer was er vooruitgang: mooie scheuten op de takken met bladeren en vele bloemige trosjes. Omdat wij een wilde insectrijke tuin beogen, ging de bevruchting naar wens.  Dat niet alle bessen bleven hangen, daar zal het slechte weer zeker voor tussen zitten. De oogst is toch meer dan redelijk: 1 kg bessen van twee struiken (zie foto).

Het moet gezegd: kweek je eigen groenten en fruit.  Je kijkt gegarandeerd op een andere manier naar de producten in de winkel en de bijhorende prijzen… met meer respect voor de stielmannen en -vrouwen.  Dat rode aalbessen duur zijn, zal u niet ontgaan zijn.  Maar anderhalf uur plukken voor één kilogram aalbessen, zegt dat genoeg?  Een aardbei of een braambes kan je nog vrij makkelijk zachtjes plukken omdat ze loskomen van de steel als ze rijp zijn (en dat is sowieso al arbeidsintensief).  Trekken aan de tros levert bij de aalbes echter weinig op dan een hoop bessen op de grond.  Dus trosje per trosje knippen… monnikenwerk… respect!  Of bestaat er een truckje waar ik niet van weet?

Wat ik me wel nog afvraag -misschien kan u mij verder helpen-, in mijn jeugdherinnering noemden wij deze rode aalbessen steeds jeneverbessen (jeneverstruiken).  Op Wikipedia wordt die naamsverwarring expliciet geformuleerd, maar iemand een idee vanwaar die naamsverwarring komt?  En neen, niet omdat mijn grootvaders wel eens een jenever lustten.

Een gedachte over “Eigen kweek rode aalbessen

Geef een reactie

